Lyssna på ursprungsfolken

Mari Boine, 61, är en legend i världsmusikkretsar. Under sin över trettio år långa karriär har hon stolt representerat samernas kultur, men senaste skivan är en utflykt till engelskspråkig popmusik.

Bland de samiska musiker jag intervjuat finns det inte en som försummat att nämna namnet Mari Boine som en förebild. Hon var en av de första att göra musik på samiska, kombinera traditionella toner med jazz, rock och musik från olika delar av världen. Då HBL når Mari Boine per telefon frågar jag hur det känns att vara en så stark förebild.

– Självklart är jag förtjust över att det finns så många unga, frispråkiga och modiga artister på kommande. Om jag inspirerat dem är det något jag är stolt över, påpekar Boine lugnt.

Säger man samisk musik tänker de flesta på jojk, som traditionellt sker helt utan ackompanjemang, men numera innebär samisk musik mycket mer än så. Mari Boines röstanvändning öser inspiration ur traditionerna men i övrigt skriver hon låtar som vilken artist som helst. I dag ingår allt från rap till hårdrock i samemusikens breda palett.

Då Mari Boine började göra musik på 1980-talet fanns det inte många samiska förebilder att se upp till. Nils-Aslak Valkeapää gick i bräschen och visade att man som same kan vara konstnär. Han var också en av de första att kombinera jojk med instrument, något dagens unga musiker ser som en självklarhet.

Inte bara politik

Då jag frågar efter Mari Boines egna förebilder nämner hon också Buffy Sainte-Marie, en viktig gestalt inom folk-rörelsen på 1960-talet och i Finland kanske mest känd för låten The Universal Soldier (Palkkasoturi i Hectors berömda version).

Buffy Sainte-Marie tillhör Nordamerikas ursprungsbefolkning och ursprungsfolken är ett tema som löper som en röd tråd genom Mari Boines karriär. Redan på de första skivorna bjöd hon in representanter för andra ursprungsfolk att spela med henne.

– När jag började upptäcka mitt eget folks historia var det en otrolig känsla att träffa representanter för andra ursprungsfolk och inse att det finns folk i hela världen som delar en liknande historia av förtryck, av språk och kultur som gått förlorade. Vi har mycket gemensamt.

Senaste skivan See the Woman (2017) går visserligen på engelska men flera av texterna är skrivna av poeter från andra ursprungsfolk.

– Deras texter är inte uttalat politiska – de handlar om livet, om erfarenheter som människa.

Engelskan ett experiment

Många kanske lyfte på ögonbrynen då Mari Boine gav ut en helt engelskspråkig skiva med stark doft av pop och blues, men själv säger hon att det var något hon var tvungen att göra.

– Jag måste ta mig tid att utforska upplevelsen av att vara kvinna och göra just denna skiva. Men jag kommer inte att gå över till engelskan helt och hållet! Nästa skiva blir på samiska igen.

Till skillnad från hennes skivor på samiska kommer stora delar av publiken denna gång verkligen att förstå varje ord.

– Självklart upplever jag det som viktigt att bidra till mitt eget språk och dess överlevnad. Jag hoppas att mitt budskap når folk även då jag sjunger på samiska, men alla människor har inte heller behov av att förstå varje ord – de lyssnar till själva musiken.

Vi är alla människor

Mari Boine poängterar att samer och ursprungsfolk ofta kopplas starkt till politiska frågor. Till syvende och sist är vi alla människor.

– Vi må kämpa för våra rättigheter, men vårt mål är endast att tillåtas vara människor. Låt mig vara den jag är, inte skämmas för min kultur! Ingen vill ha strid. Det enda jag vill är att andas fritt och vara tillåten att ta hand om min egen kultur.

Skammen för den egna kulturen är ett starkt tema även i kritikerrosade filmen Sameblod.

– En fantastisk film, utropar Mari Boine då jag frågar om hon sett filmen i fråga.

– Lyckligtvis behövde jag inte uppleva rasbiologiska mätningar som mina föräldrars generation. Men känslan av att skämmas för din egen kultur, att inte få höra ditt eget språk i skolan och uppleva att det inte har något värde – denna skam har pågått otroligt länge och vi måste helt enkelt bli kvitt den. De unga i dag är stoltare än förr och går framåt!

Då Mari Boine inledde sin musikaliska karriär på 1980-talet fick hon kämpa både mot förnorskningen av samerna, mot utnyttjandet av naturresurser och dammbyggen i Alta, och dessutom mot religionens starka grepp. Hur upplever hon samernas läge i dag?

– Kampen pågår fortfarande. I Norge har vi kommit rätt långt, vissa saker behöver vi inte strida för längre. Så småningom måste Sverige och Finland också lyssna, och följa internationella bestämmelser om mänskliga rättigheter. I själva verket handlar det mesta om vem som har rätt till naturresurserna i norr.

Mari Boine påpekar att samefrågorna inte är isolerade frågor, hela världen befinner sig nämligen i samma båt.

– I dagens värld lider naturen. Ursprungsfolken sitter på stora mängder av naturvisdom, eftersom vi traditionellt sett levt närmare naturen än andra. Att lyssna till dem är viktigare än någonsin. Ska vi konsumera allt nu genast eller bry oss om framtiden också?

Mari Boine uppträder på Savoyteatern 27.2.

PROFIL

Mari Boine

Född: 1956, i Finnmark, Norge.

Gör: Sjunger traditionell samisk jojk, men har förnyat sin musik med element från jazz, rock och folkmusik. Senaste skivan See the Woman (2017) går helt på engelska.

Aktuell med: En konsert på Savoyteatern 27 februari.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33