Lyckad underhållning med allvarlig underton

Estradlejon. A cappella-gruppen Fork uppträder fram till 10 december på Alexandersteatern med sin nya show Revolution.Bild: Jan Nyman

Showen är megalomanisk, men a cappella-gruppen Fork är inte främmande för vare sig ironi eller självironi.

SCEN/MUSIK

Fork: Revolution.

På scen: Anna Asunta, Mia Hafrén, Jonte Ramsten, Kasper Ramström. Ljud: Gregory Maisse, ljus: Tobias Lönnquist, set design: Jon Eliason, video: Vello Hermann, dräkter: Teemu Muurimäki, stylist: Sofia Oksanen, smink och hår: Piia Hiltunen. Alexandersteatern 5.11.

Det finns plats för artister som gör högklassig underhållning i det här landet, och på den internationella marknaden. En fråga som än en gång har stötts och blötts denna höst, speciellt i samband med Saara Aaltos framgångar. Det är ett tufft arbete att underhålla på ett intelligent sätt, att leverera låtar som de flesta känner till, och att hitta sin egen nisch i branschen. En annan fråga är sedan vad man eftersträvar med alla talangjakter, eftersom klyftan mellan skicklig coverartist och artist med egna starka låtar är stor.

Till framgångshistorierna inom finländsk vokal underhållning kan man definitivt räkna a cappella-gruppen Fork, som för tillfället uppträder på Alexandersteatern med nya showen Revolution. Det är onödigt att jämföra dem med kollegerna i a cappella-branschen, Forks nisch är satsningen på själva showen. I Fork-sammanhang kan man till exempel lita på att mellansnacket hör till föreställningens höjdpunkter.

Eskalerande effekter

Själv upplever jag att Fork balanserar sig fram på ett fyndigt och intelligent sätt, med ett avväpnande mått av både ironi och självironi. Man spelar sina rockstjärneroller med bravur men tar inte sig själv på överdrivet allvar. Under de första åren var medlen enklare, med bara a cappella-sång, lite virtuos Mia Hafrén-koreografi och snack i stand up-anda. Numera är medlen megalomaniska, showen är en allt starkare hybrid av scenkonst och musik, med storsatsningar även på ljud, ljus, dräkter och video.

Ljudet känns ändå som den bit som kanske genomgått den största förändringen sedan Forks första tider, även om Grégory Maisse funnits med hela tiden. Från enstaka Hafrén-blir-elgitarr-metamorfoser har användningen av effekter eskalerat enormt. Javisst, det blir massvis med spännande ljudbilder och repertoaren breddas i och med att man övertygande kan tolka till exempel Muse (deras Reapers var en av mina favoriter i denna show). Men emellanåt blir man lite trött i öronen av all distortion och saknar personligheten i sångarnas egna röster. Personligen är jag heller inte vidare förtjust i att man numera kan förse vilken sångares röst som helst med baseffekter, och sångtekniskt kan det bli lite krångligt – då måste de andra anpassa sig till en artificiell bas, vilket emellanåt tär på renheten. Denna gång blev det en del skönhetsfläckar i intonationsfrågor, oftast just i sådana låtar där balansen mellan traditionellare a cappella-sång och ljudeffekter kanske inte satt helt perfekt.

Kameleontsångare

I övrigt håller Fork vokalt en god nivå. Röstblandningen är intressant i och med att alla fyra är kameleontsångare, med röstresurser från hårdrock till opera light. Mest fascinerades jag denna gång av Kasper Ramström, som upprätthåller den pulserande basen med tajt sväng, för att emellanåt glimma till som solist med en personlig röstfärg och förbluffande stort omfång. Hans tolkning av Nine Inch Nails Hurt var en av showens starkaste. Även en underhållningsshow behöver de här stunderna, då musiken lugnar sig och berör. I övrigt tänker jag inte avslöja alltför mycket av repertoaren.

Revolution är en lyckad underhållningsshow med försök till en viss allvarlig underton. Ibland skämtade man bort allvaret, medan vissa teman var helt på kornet. Som ensamföretagare ska jag definitivt överväga Forks taktik att närma sig konkurrenskraftsavtalet.

Tove Djupsjöbacka Musikkritiker

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00