Luciakampanjen förs med hjälp av hashtaggar och profilmotiv

Här är de, luciakandidater årsmodell 2021: På övre raden från vänster: Denjah Leinson, Astrid Lindholm, Tilde Koroleff, Emelie Jungner och Cecilia Lasén. På nedre raden från vänster: Sandi Bengts, Anna Hasselblatt, Anna-Matilda Rosendal, Tilde Polviander och Ronja Vinberg. Bild: karl vilhjalmsson

Sminkning, intervjuer och sångprover, tajta tidtabeller och nervöst småprat – det var fullt hålligång i Folkhälsans hus under De tios dag. Det betyder att de tio luciakandidaterna från olika håll i landet har samlats i Helsingfors för att köra i gång årets luciakampanj, med allt vad det innebär av mediebevakning, synlighet och syftet med hela luciavalet – välgörenhet.

Årets luciakampanj har officiellt inletts. På De tios dag på måndagen intervjuades, fotograferades och filmades de tio kandidaterna.

Bilderna, videorna och radiointervjuerna kommer att synas och höras i alla tänkbara kanaler under november månad, då luciakampanjen pågår runtom i landet, men kanske mest i sociala medier.

Dagen inleddes i den provisoriska skönhetsstudion i ett badrum i Folkhälsans hus, där kandidaterna fick hjälp med att sätta sista handen på sminket och frisyren. Sedan rullade programmet på, enligt en minuttidtabell där varje kandidat hade sina egna tider för videofilmning, stillfotografering, radiointervjuer och tidningsintervjuer. Det är en bra övning för den kommande lucian, som också kommer att ha bråda dagar i december, då själva luciaturnén startar.

Så här lät det på morgonen, då allt ännu var ganska oklart:

– Visst är det spännande, men pulsen är inte för hög ännu.

– Det känns lite pirrigt inför alla videofilmer och intervjuer!

– Vi har hunnit öva lite på sångerna redan.

– Det har varit min stora dröm att få bli luciakandidat.

Stödtrupper på plats

På plats fanns ett stort medieuppbåd, men ännu flera personer från stödtrupperna, de som gör hela luciaturnén möjlig. Luciakörens dirigent Jannike Sandström hjälpte kandidaterna med sångerna och ackompanjerade dem i musikvideon, men berättade också mer om luciakörens viktiga roll.

Luciamammorna och -papporna är de som rent praktiskt förverkligar luciaturnén och tar hand om allt det praktiska. De kunde också med många års erfarenhet lugna de lite spända kandidaterna:

– Tack vare er blir det en luciaturné också i år! Om ni inte hade ställt upp som luciakandidater hade vi inte kunnat ordna någon luciainsamling heller, sade luciamamman Monika Weckström och betonade hur viktigt det är att modiga flickor varje år anmäler sig som luciakandidater.

– Och jag är den elfte kandidaten, jag kandiderar till rollen som förste stjärngosse! Jag har redan varit med i elva år, men har ännu aldrig blivit vald, sade Pati Limnell och lättade därmed upp stämningen med sitt skämt.

Kampanjen förs på sociala medier

De tios dag är också den officiella starten för själva luciavalskampanjen, som kommer att föras i tidningar och radio, men framför allt i sociala medier. För att hjälpa kandidaterna på traven har Folkhälsan en kommunikatör som har specialiserat sig på just sociala medier, Rosa Welander. Hon gick igenom allt kandidaterna behöver veta om hashtaggar och gif-stickers.

– Ni kommer alla att få lika mycket synlighet i Finlands lucias officiella kanaler på Instagram och Facebook, men sedan är det upp till var och en hur ni vill föra er kampanj, det går bra att använda andra kanaler som Tiktok och Snapchat. När vi publicerar inlägg på sociala medier önskar vi ändå att ni använder hashtaggen #finlandslucia och att ni på Facebook använder ett profilmotiv som visar att ni stöder luciakampanjen, förklarade kommunikatören.

De tio luciakandidaterna träffades i Tölö i Helsingfors på måndagen för att starta sin luciavalskampanj: På övre raden: Denjah Leinson (7), Astrid Lindholm (9), Tilde Koroleff (10), Emelie Jungner (5) och Cecilia Lasén (2). På nedre raden: Sandi Bengts (4), Anna Hasselblatt (8), Anna-Matilda Rosendal (1), Tilde Polviander (6) och Ronja Vinberg (3). Bild: karl vilhjalmsson

Vidare berättade hon att Finlands lucia numera också har egna gif-stickers, alltså digitala klistermärken som man kan klistra på sina bilder och videor som visas på Instagram stories. De föreställer bland annat luciakronan och fjolårets luciamärke.

En tid att minnas!

Den som kanske bäst kunde svara på kandidaternas varierande frågor och funderingar kring själva luciakampanjen var ändå en tidigare lucia, Anna-Kajsa Edström som var Finlands lucia 2017.

– Jag har varit med och valt ut just er till kandidater och ni har blivit valda till uppdraget för att vi är övertygade om att ni alla skulle klara av att bära luciakronan och uppdraget som Finlands lucia, sade Anna-Kajsa Edström.

Hon gav dem också ett praktiskt tips som få hade tänkt på i förväg:

– Den här dagen kommer att bli ett minne för livet, men det är en intensiv dag och ni kommer att glömma många detaljer. Så för dagbok: skriv ner det ni upplever under luciavalskampanjen, för ni kan omöjligtvis komma ihåg allt senare! Och jag lovar er, det här blir en tid att minnas!

Redan nu, innan luciakampanjen knappt hunnit starta, har Finlands lucia 2021 över 70 uppdrag inbokade i sin kalender, och det går fortfarande att boka in flera luciabesök.

Vad kandidaterna själva svarade på HBL:s intervjufrågor klarnar med start på söndag när vi börjar publicera luciaintervjuerna på HBL.fi och appen HBL Nyheter. I papperstidningen kommer den första kandidatintervjun att publiceras måndagen den 1 november.

Sandi Bengts, Helsingfors

Anna Hasselblatt, Esbo

Emelie Jungner, Ingå

Tilde Koroleff, Gottby/Jomala

Cecilia Lasén, Purmo/Pedersöre

Denjah Leinson, Esbo

Astrid Lindholm, Degerby/Ingå

Tilde Polviander, Mariehamn

Anna-Matilda Rosendal, Raseborg

Ronja Vinberg, Esbo

Kandidaternas namn har sållats fram av luciajuryn som i år bestod av studerande Anna-Kajsa Edström, också känd som Finlands lucia 2017, HBL:s chefredaktör Erja Yläjärvi och Strömsös programledare Niklas Aldén.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skall man beakta FN:s hållbarhetsmål när man väljer utbildning?

Mer läsning