Luciabarn väckte rasistisk hatstorm

Bild: Mostphotos

En bild på ett lätt leende barn som lucia i en reklam för den svenska varuhuskedjan Åhléns fick hatet att koka i sociala medier. Bara för att barnet har mörk hy, och inte nödvändigtvis är en flicka. Men nu har en stor kärleksvåg sköljt över hatet.

"'Mångfald' = folkmord på vita."

"VIDRIGT av er att göra narr av våra nordiska traditioner så där."

"Det är att göra våld på våra traditioner."

"Fan jag spyr."

Åhléns öppnade locket till hatburken när företaget presenterade sin luciareklam på Facebook tidigare i veckan.

– Det är oerhört stötande att se dessa hatfulla kommentarer, säger Åhléns kommunikationschef Weronika Nilsson till Nyheter24.

Hatet spreds på företagets sida och i olika grupper. De upprörda skribenterna vände sig emot att barnet inte är vitt, och att det inte går att avgöra om det är en flicka eller en pojke.

– Alla har rätt att vara lucia om hen vill, säger Weronika Nilsson.

Hatet har dock väckt en motreaktion.

– En fantastisk våg av kärleksfulla kommentarer har strömmat in där människor hyllar vår fina lucia. Det visar att vi är många som vill stå upp för viktiga värderingar om inkludering och öppenhet.

Åhléns har rensat bland kommentarerna på sin sida – men också fått kritik för att inte rensa tillräckligt snabbt eller väl.

I skrivande stund har bilden fått knappt 200 ilskereaktioner på Åhléns Facebooksida – och över 10 000 gilla- och kärleksreaktioner.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning