Lokalt och ekologiskt är framtiden – "Människor är allt mer noga med vad de sätter på tallriken"

PÅ BURK. Kalevi Hoffström tycker att den bästa maten är lokalproducerad. Bild: Karl Vilhjálmsson

Det populära matevenemanget Delikatessernas Finland ordnas på Järnvägstorget för sjunde gången och är en del av det officiella Finland 100–programmet. Avsikten är att gynna de lokalproducerade och ekologiska, inhemska produkterna.

Evenemanget samlar små och medelstora lokalmats– och ekoproducenter och företagare i livsmedelsbranschen runtom i Finland. I år har Delikatessernas Finland och Syystober–ölfesten en förnyad evenemangshelhet kring finländsk Street Food, inhemska bryggeriprodukter och en matmarknad med ett stort utbud. I fjol besöktes evenemanget av ungefär 35 000 människor och arrangörerna förväntar sig att antalet är minst lika stort i år.

På Järnvägstorget håller producenterna och företagen på att packa upp sina produkter och ställa dem i ordning. Det finns ett skilt område för nyländska företagare och tältet är fyllt med lokala produkter. Det är allt från glass till honung, basilika och pasta.

Ordnas på Järnvägstorget i HelsingfOrdnas på Järnvägstorget i Helsingfors från torsdag till lördag 3–5.8 med fritt inträde.

Evenemangets huvudtema är ”Vi äter tillsammans”.

I år finns det inget specifikt öltält utan besökarna får fritt gå omkring hela området med eller utan öl.

Delikatessernas Finland ordnas av Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Lammin Sahti och Småbryggeriernas förbund.ors från torsdag till lördag 3–5.8 med fritt inträde.

Henrik Creutz håller på att packa upp olika spannmålsprodukter som är tillverkade på Malmgård. Han är ingen novis på evenemanget och vet vilka produkter man ska ta med sig för att väcka intresse hos kunderna.

– Våra produkter är gjorda på ekologiska spannmål. Vi har använt oss av dem för att till exempel skapa vår produkt sädesris, som är ett inhemskt alternativ i stället för att äta ris från Kina, säger Creutz.

Efterfrågan på havrebaserade produkter har ökat under de senaste åren och enligt Creutz väljer finländare allt mer att äta vegetariskt och ekologiskt.

– Det är många som inte förstår hur mycket fina inhemska produkter vi har i Finland. Det är kanske inte alltid det billigaste alternativet, men i alla fall vet man varifrån det kommer, säger han.

PÅ BURK. Kalevi Hoffström tycker att den bästa maten är lokalproducerad. Bild: Karl Vilhjálmsson

Han påpekar att människor är allt noggrannare med vad de sätter på tallriken. Man läser etiketterna noga och är intresserad av att spåra upp var köttet eller grönsakerna på tallriken egentligen kommer ifrån. Enligt Creutz är det lite av en trend att vara medveten om matens ursprung men säger också att finländare i dag har förståelse för lokalproducerat och uppskattar det.

Finländarna har länge haft en sorts matkultur där det är helt tiden bråttom och allt ska vara så lätt som möjligt.

Enligt honom kräver den stora efterfrågan på ekologiska produkter att jordbrukare i Finland börjar tänka i nya banor för att kunna skapa nya produkter för konsumenterna.

– Även om det finns visst antal av spannmål finns det oändligt med produkter man kan skapa av dem bara man vågar tänka utanför ramarna och prova på nya saker. Man måste helt enkelt pröva sig fram, säger han.

EKOLOGISKT. Henrik Creutz från Malmgård lyfter fram att ekologik mat har en allt större efterfrågan och det tillgår i hans vardag att prova sig fram till nya, hållbara produkter. Bild: Karl Vilhjálmsson

En hållbar framtid

Bland gelé– och senapsburkarna står Kalevi Hoffström och gör sig redo för de tre kommande dagarna. Alla burkar står prydligt i höga torn och kommer rakt från Kal's Speciality Foods lager i Hindersby, Lappträsk. Det är fjärde gången han deltar i evenemanget och säger att det speciella med att kunna samlas på ett och samma ställe är att man får träffa andra producenter, spinna på idéer sinsemellan och får chansen att utvidga sina kontaktnätverk.

– Det är roligt att se att vissa kommer tillbaka varje år eftersom de vet att någon viss producent eller något företag är på plats. De känner igen produkterna och vet vad de är ute efter. Så kommer det alltid nya kunder som på ett eller annat sätt bekantar sig med nya matprodukter, säger Hoffström.

Det är kanske inte alltid det billigaste alternativet, men i alla fall vet man varifrån det kommer.

Också enligt Hoffström finns det en viss trend i att vara en medveten konsument och hoppas på att det fortsätter att vara så i framtiden också.

– Vi gör alla våra produkter själva men tyvärr finns det vissa råvaror, som senapsmjöl, som man inte får tag på i Finland.

Hoffström ser fram emot evenemanget och att åter få träffa de andra producenterna.

ÖRTER. Fredrik Herse har med sin syster tagit över familjeföretaget Torrbacka Trädgård i Ingå. I deras växthus växer inhemska örter och grönsaker. Bild: Karl Vilhjálmsson

En förändrad matkultur

Enligt Anni-Mari Syväniemi, som arbetar kring matkultur, har finländarnas syn på mat utvecklats med stormsteg. Hon säger att finländarna blivit bättre på att uppskatta inhemskt och är mer kreativa med matlagningen. En traditionell makaronilåda kan bli som en annan maträtt om man byter ut ett par råvaror, säger hon.

– Finländarna har länge haft en sorts matkultur där det är helt tiden bråttom och allt ska vara så lätt som möjligt, men den börjar så småningom tonas bort.

Det finns också skillnader mellan hushållen och Syväniemi betonar ut att det finns ett stort ansvar hos föräldrarna och deras matvanor. Enligt henne finns det barn som vet allt om medveten konsumtion och själva kan laga näringsrik mat, medan vissa inte vet hur man steker en omelett.

– Hemma hos oss är det viktigt att maten är inhemsk och vi äter hemlagad mat, men som många andra föräldrar måste jag medge att då tiden inte räcker till, kan det bli en mikropizza eller annan färdigmat ibland, säger hon.

Syväniemi är ändå hoppfull om den finska matkulturen. Enligt henne har vi en stadig framtid framför oss där ekologisk och inhemsk mat kommer att spela en allt större roll.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning