Lojo suktar efter nya entimmeståget – "Enorm jobb- och klimatbetydelse"

Lojo är en av de största vinnarna om visionen om entimmeståget mellan Helsingfors och Åbo blir verklighet. Stadsdirektör Mika Sivula tror att hela Västnyland gynnas, trots att den gamla förbindelsen mellan Karis och Åbo kan hamna i offside.

Det så kallade entimmeståget som planeras mellan Helsingfors och Åbo delar åsikterna, men i Lojo är tongångarna positiva. Man har nu samlat ihop argument som talar för den nya banan. Stadsdirektör Mika Sivula menar att banan som alltså skulle gå via Lojo, Esbo och Salo slår flera flugor i en smäll.

– Tåget skulle förbättra förbindelserna till Helsingfors och Åbo på ett avgörande sätt. I dag pendlar en tredjedel av arbetskraften i Lojo varje dag till Helsingfors med bil eller buss. Järnvägsförbindelsen skulle spara en massa tid för familjen och hobbyer, tid som annars tillbringas sittande bakom ratten, säger Sivula.

Enligt Statistikcentralen gjorde 13 000 människor dagligen arbetsresor från Lojo och Vichtis till huvudstadsregionen under fjolåret. Det innebär ungefär 5,2 miljoner arbetsresor tur- och retur per år. Den nya tågförbindelsen skulle halvera restiden, enligt beräkningarna.

– Samtidigt skulle det vara en betydande klimatinsats då en stor del av den dagliga trafiken flyttar från lands- och motorvägar till järnvägsrälsen, säger Sivula.

Han hoppas också att rälsen ska föra med sig hundratals nya arbetstillfällen och investeringar till regionen.

– Den stora bilden går ut på att öka Finlands konkurrenskraft och exportmöjligheter genom att förbättra kommunikationerna för arbetskraften. Det handlar också om att binda ihop universitetsstäderna på ett smidigare sätt, säger Sivula.

Lojos stadsdirektör Mika Sivula lovordar rälsplanerna. Bild: Pressbild

Alla bedömningar är inte odelat optimistiska. Bland annat befaras att förbindelserna från orter som Karis och Ekenäs försämras, i synnerhet i riktning mot Åbo. Att åka bil eller buss från Karis till Åbo skulle i framtiden kunna vara mer lockande än att åka tåg via Lojo, om den nya banan byggs och tar över snabbtrafiken till Åbo. Dessutom har bland annat Turun Sanomat räknat ut att den totala restiden med entimmeståget från Helsingfors till Åbo i praktiken inte skulle vara bara en timme, utan ungefär en timme och 20 minuter.

Västnyland har i dag järnvägsförbindelser som från Karis ger en restid till Åbo och Helsingfors på ungefär en timme i vardera riktningen.

– Att bygga en ny bana betyder ju inte att den gamla försvinner. Tvärtom kan trafiken till Helsingfors längs kustbanan förbättras om den snabba förbindelsen till Åbo flyttas till den nya banan. Det är sant att förbindelsen mellan Karis och Åbo kan försämras, men Raseborgs utveckling är ändå tätare kopplad till huvudstadsregionen, säger Sivula.

Han bedömer att Västnyland som helhet skulle gynnas.

– Sanningen är att regionen inte klarat sig bra. De senaste åren har befolkningen minskat i både Lojo och Raseborg. Genom den nya banan kan hela områdets dragningskraft förbättras, och därmed stannar fler jobb i trakten. Karis, Sjundeå och Ekenäs har mycket att vinna, säger Sivula.

Det har tidigare beräknats att prislappen för hela banprojektet kan bli ungefär 4 miljarder euro.

De avgörande besluten fattas av nästa regering.

Bild: Pressbild

Läs också:

Ledare: Allvarlig hotbild för en livskraftig finlandssvensk region

Fräscht grepp på bostadsmarknaden tilltalar unga

17.5.2019 - 16.03