Vanor ändras bäst i små steg

Bild: Lehtikuva/Markku Ulander

Det viktigaste för att lyckas ändra sin livsstil är inre motivation. Och för den som vill lyckas på lång sikt är det bättre att börja förändra i små steg än att göra stora förändringar över en natt, visar en ny avhandling.

– Man kanske ska börja bara med att resa sig upp. Att stå upp och zappa i stället för att sitta i soffan kan ge betydande hälsoeffekter, säger Karin Weman Josefsson, forskare vid Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet.

Många, små förändringar i vardagen kan ge större hälsoeffekter än tre entimmes gympass i veckan, konstaterar hon.

Och så handlar det om motivationen – inte bara att den är stark, utan också vilken kvalité den har.

Många lägger av

Vi är många som lovat oss själva att börja leva det nya hälsosamma livet efter nyår. Eller efter semestern. Eller på måndag. Under själva nystarten är motivationen oftast väldigt stark, men inom några månader har ändå många lagt av.

I sin avhandling skiljer Karin Weman Josefsson på inre och yttre motivation.

Den yttre, att man känner att man borde, är något som uppmuntrande tillrop från läkare eller personliga tränare kan bidra med. Det kan även handla om att man drivs av skuldkänslor och egna borden och måsten. Den typen av motivation kan vara viktig för att komma i gång, men för att åstadkomma livslånga förändringar gäller det att hitta den inre, självbestämmande motivationen.

– Alla har inre drivkrafter, som nyfikenhet eller sökandet efter spänning, att vi tycker att det är skönt eller kul, säger Karin Weman Josefsson.

Utgå från individen

Misstaget som hälsocoacher, lärare, läkare, föräldrar och många andra gör när de försöker bidra till andras livsstilsförändring är att de inte utgår från individen, utan från sig själva eller allmänna hälsorekommendationer. Hemligheten är att de som ska göra en nystart måste känna att de gör egna val och att de gör saker som de känner att de klarar av, anser Karin Weman Josefsson.

– Om du visar att du bryr dig om människor, lyssnar på dem och hjälper dem att känna sig kompetenta, då kan du få fantastiska resultat.

Nu ska hon gå vidare med att utveckla internetbaserade hälsoverktyg som kan användas inom vården.

Inre och yttre motivation

Exempel på yttre motivation kan vara att man känner att man måste eller borde, att man känner sig tvingad av hälsoskäl eller att man känner krav på att ha en slimmad kropp med snygga magrutor. En yttre motivation, som belöningar eller uppmaningar från läkare eller personliga tränare, kan fungera för att komma i gång.

Bland deltagarna i studien drevs män i högre grad än kvinnor av yttre motivation och unga i högre grad än äldre. Det saknas dock mer omfattande forskning kring hur motivationens mekanismer skiljer sig åt i olika grupper.

För att nå inre motivation är det viktigt att man känner att man bestämmer själv, att man klarar av det och att man känner tillhörighet och gemenskap.

Källor: Karin Weman Josefsson, Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet.

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning