Livsbejakande matlagningskonst

Tre generationer. Kyara Uchida, Kirin Kiki och Masatoshi Nagase i Naomi Kawases Under körsbärsträden. Bild: Okänd

Den japanska Under körsbärsträden bjuder på magisk matlagningskonst men även på konsten att bejaka livet.

DRAMA

Under körsbärsträden

Regi: Naomi Kawase. Manus: Naomi Kawase utifrån en roman av Durian Sukegawa. Foto: Shigeki Akiyama. Musik: David Hadjadj. I rollerna: Kirin Kiki, Masatoshi Nagase, Kyara Uchida.

Naomi Kawases Under körsbärsträden (An) är en mild, melankolisk men ändå livsbejakande berättelse om några människor som möts i körsbärsblomningens tecken. Det innebär också att människonaturen ses som en del av naturen. De vackra körsbärsträdens blomning är kort; den symboliserar hopp men står också som en påminnelse om alltings förgänglighet.

Regissören Kawase har varit aktiv sedan 1990-talet men har väl aldrig fått ett verkligt internationellt genombrott. Under körsbärsträden baserar sig på en roman av Durian Sukegawa vars japanska titel An syftar på den sylt av röda bönor som ingår i de pannkakor som kallas dorayaki.

Det är på dessa produkter som Sentaro (Masatoshi Nagase) har koncentrerat sig i sitt lilla gatukök, tillika en restaurang, i Tokyo. Han är en smått melankolisk medelålders man som gjort sina misstag i det förflutna och som inte äger gatuköket utan förestår stället för att betala sina gamla skulder. Aktören Nagase minns man för övrigt från Jim Jarmuschs Mystery Train (1989).

Arbetet och tillverkningen av pannkakorna kräver tidiga väckningar och nu annonserar Sentaro efter en medhjälpare. Han blir smått förvånad då den 76-åriga Tokue (Kirin Kiki) anmäler sitt intresse, och förklarar bestämt att arbetet inte lämpar sig för åldersstigna kvinnor. Men Tokue är ytterst envis och slutligen ger Sentaro henne en chans.

Redan efter hennes första tillredda sats inser Sentaro att han fått en medhjälpare med magi i fingrarna. Hennes kakor står för en helt säregen smak som får kunderna att börja köa till stället. Naturmystiken framträder också i Sentaros hemliga recept. Bönorna har en lång historia, det gäller att kunna lyssna till den, förklarar hon. En förtrogen får Sentaro och Tokue i tonårsflickan Wakana (Kyara Uchida) som ofta besöker matstället. Det borgar för ett möte mellan tre generationer.

Det är flickan Wakana som noterar att Tokues händer verkar smått deformerade. Snart dyker ställets ägare upp med meddelandet att den duktiga matlagerskan är leprasjuk och bor på ett isolerat ställe tillsammans med övriga drabbade. Sentaro får order om att avskeda henne.

Den tragiska vändningen förmörkar inte filmen som bärs upp av Tokues livsaptit som slutligen smittar av sig på de två övriga. Tokue tar farväl av det jordiska utan att rädas skymningstimmen. Som vägkost lämnar hon en kassett åt Sentaro där hon förklarar sin positiva livssyn, naturens under och nödvändigheten av att leva i nuet.

Det har som vi vet gjorts mängder av filmer om matlagning och kulinariska njutningar men onekligen bjuder Under körsbärsträden på en lite annorlunda vinkling.

Hans Sundström Reporter, filmkritiker

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46