Liv Ullmann var inte rädd för Bergman

Inte så diskret. Ingmar Bergman gav sin dagbok åt Liv Ullmann som använde den för scenversionen av Enskilda samtal.Bild: Leif Weckström

Ingmar Bergman brukade kalla Liv Ullmann för sin Stradivarius. Och för Ullmann var Bergman den mest stöttande man och regissör hon kunde tänka sig.

– Tror du att jag kan regissera? undrade Liv Ullmann.

– Klart du kan, svarade Ingmar Bergman.

Samtalet utspelade sig när Liv Ullmann hade fått sitt första regianbud 1992. Så småningom skulle hon komma att regissera också flera manus av Ingmar Bergman – världskänd regissör och Liv Ullmanns partner under fem år på 1960-talet. Tillsammans fick de dottern Linn Ullmann.

Förhållandet tog slut men samarbetet och vänskapen bestod.

Hur uppmuntrande var Ingmar Bergman?

– Han var den man som varit mest stöttande under hela mitt liv. Han kritiserade mig aldrig utan litade alltid på mig, svarar Liv Ullmann, nu aktuell på Esbo stadsteater.

– Efter att vi hade träffats gjorde han inte en enda film utan mig, förutom Fanny och Alexander och den gången var det jag som tackade nej. Jag förstår fortfarande inte varför jag gjorde det.

Kvinnoporträtten då? De kvinnor Ingmar Bergman skapade för film och scen är oftast neurotiska varelser som underkastar sig sina män.

– De här egenskaperna trodde Ingmar sig se hos kvinnor men de stämde ju inte på dem han levde med, säger Liv Ullmann

– Ingmar ville inte städa, tvätta och laga mat men han förstod sig på kvinnor och såg dem. Jag har aldrig träffat en kvinna som tyckte illa om Ingmar.

Bergmans eldfängda temperament och svartsjuka är väldokumenterade. Harriet Andersson skriver i sina memoarer om hur rädda hon och Bibi Andersson kunde bli och konstaterar att Liv Ullmann var den som aldrig blev rädd utan hotade att slå tillbaka ifall Bergman skulle våga sig på henne.

Var du någonsin rädd för Bergman? undrar jag och Liv Ullmann ler vänligt.

– Nej, han skrämde mig inte.

Liv Ullmann och Ingmar Bergman bodde på Fårö i tre år. När hon ville åka i väg hemifrån blev han arg och stod och väntade på henne när hon återvände. En dag åkte hon för gott.

– Jag tog Linn och lite kläder med mig och for i väg. Men vi sade aldrig att det var slut.

På tal om den stöttande Bergman berättar Liv Ullmann en annan anekdot, en som härrör sig från när hon skulle debutera på Broadway, som Nora i Henrik Ibsens Ett dockhem. Hon var nervös förstås och när hon tittade ut på publiken i salongen såg hon till sin förvåning Ingmar Bergman med sin hustru Ingrid.

– Den gesten betydde allt för mig. Ingmar hatade att resa men flög ändå till New York för en enda kväll, bara för att finnas där i salongen och se mig.

Den hemliga dagboken

Drygt femtio år efter att Liv Ullmann mötte Ingmar Bergman är hon i Finland med scenuppsättningen av Enskilda samtal. Pjäsen handlar om Bergmans föräldrar och om ett äktenskap där passionen falnat. Modern Anna, förälskar sig i en annan och plågas av skuldkänslor medan fadern, Henrik, förtärs av svartsjuka.

Filmversionen, också den regisserad av Liv Ullmann, byggde uteslutande på Ingmar Bergmans manus men scenversionen har kompletterats med den information Liv Ullmann hittade i Ingmar Bergmans dagbok, i moderns hemliga dagbok och i faderns brev till sin hustru.

– Jag hoppas Ingmar tycker det är ok. Han gav dagböckerna åt mig med vetskapen om att jag inte är världens mest diskreta person, säger Ullmann glatt.

På tal om porträttet av fadern konstaterar Liv Ullmann att Ingmar Bergman älskade att skildra honom som en kall och hård man men att det inte nödvändigtvis stämmer med verklighetens pappa.

– I breven till sin hustru är fadern en kärleksfull och öm make.

Ett kreativt modersporträtt

Dottern Linn Ullmanns roman De oroliga har rosats av kritikerna och blivit en bästsäljare också utanför Norge. Romanen, delvis självbiografisk, handlar om en far, en mor och en flicka och porträttet av modern är inte särskilt smickrande.

Liv Ullmann erkänner att hon blev ledsen när hon läste boken första gången.

– Man vill helst få det bekräftat att man varit en god mor. Men sedan pratade jag med Linn och läste boken en gång till och då tänkte jag om.

– Vem säger att hennes bok om mig ska vara den bok jag själv hade skrivit? Linn har arbetat som en kreativ konstnär när hon skrivit boken.

Linn Ullmann är en av dem som kandiderar till Nordiska rådets litteraturpris. Hon uppträder på Helsingfors bokmässa i helgen och mamma Liv säger att hon kommer att följa med så många scensamtal hon hinner med.

– En gång sa Ingmar åt mig att "Vänta bara, en dag är du mest känd som Linn Ullmanns mamma". Jag tror att den dagen har kommit och jag är så stolt.

Profil

Liv Ullmann

Ålder: 77 år.

Familj: Dottern Linn, född 1966 i relationen med Ingmar Bergman.

Karriär: Skådespelare, regissör och Unicefambassadör. Samarbetet med Ingmar Bergman inleddes med filmen Persona 1966. Bland berömda filmsamarbeten med Bergman finns även Scener ur ett äktenskap, Ansikte mot ansikte, Höstsonaten och Saraband. Rollen som Kristina i Jan Troells filmatisering av Vilhelm Mobergs Utvandrarna och Nybyggarna gav henne en Golden Globe och en Oscarsnominering och blev startskottet för hennes internationella karriär. Har på scenen gestaltat bland annat Ofelia i Hamlet och Nora i Henrik Ibsens Ett dockhem. Har också skrivit två böcker – Förändringen och Tidvatten.

Aktuell: Med regin till den norska scenversionen Fortrolige samtaler (Enskilda samtal) som visas på Esbo stadsteater under veckoslutet (28.10. kl. 19 och 29.10. kl. 15). Regisserade, på uppdrag av Ingmar Bergman, tv-filmen Enskilda samtal 1996.

Om Enskilda samtal: Ingår i Ingmar Bergmans trilogi om sina föräldrar. Titeln anspelar på Luther som föreslog samtal med en präst som ett substitut för den katolska bikten.

Liv Ullmann om Kristina i Utvandrarna: Hon visste inte vad lögn var. En sådan kvinna hade jag velat vara.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00