Liselott Forsman blir direktör för nordiska filmfonden: "Drömmen är ett oväntat manus"

Efter nästan tre decennier på Yle flyttar Liselott Forsman i höst till Oslo där hon blir direktör för Nordisk film- och tv-fond. Bild: Pressbild

Den hårdnande konkurrensen om film- och tv-publiken är branschens stora utmaning samtidigt som globala aktörer garanterar en vital industri. Det säger Liselott Forsman, nyutnämnd direktör för Nordisk film- och tv-fond.

Varför är finska manus så annorlunda än manus från det övriga Norden? undrade Liselott Forsman när hon som nyutnämnd ansvarig producent för den internationella dramaproduktionen vid Yle plöjde igenom hundratals manus.

Efter att med några kolleger ha grubblat vidare kom hon fram till svaret på sin egen fråga:

– De finländska dramaproduktionerna måste kommunicera mera med internationella aktörer.

Insikten ledde så småningom till att Liselott Forsman var en av dem som grundade evenemanget Helsinki Script, ett forum för internationella manusförfattare. I år arrangeras Helsinki Script för fjärde gången. Bland deltagarna finns namn som Jonas Gardell (En komikers uppväxt, Torka aldrig tårar utan handskar, De dagar som blommorna blommar), Anne Bjørnstad (Lilyhammer, Fremvandrarne) och belgiska Sanne Nuyens (Hotel Beau Sejour, Twelve).

Liselott Forsman har arbetat vid Yle i drygt tre decennier men i höst lämnar hon public service-bolaget och flyttar till Oslo, som direktör för Nordisk film- och tv-fond. Anställningen är fyraårig.

Vikten av samarbete håller Forsman fast vid.

I sin arbetsansökan betonade Liselott Forsman bland annat att behovet av nordiskt samarbete ökar i takt med att konkurrensen hårdnar och att strategiskt tänkande är nödvändigt när man funderar på hur film- och tv-produktionen bättre kunde nå över nordiska gränser.

Den hårdaste konkurrensen kommer i dag från strömningsjättar som HBO och Netflix. På HBO Nordic har den norska sci-fiserien Fremvandrerne premiär i slutet av augusti och Netflix presenterade i våras sin första svenskspråkiga serie, Störst av allt, baserad på Malin Persson Giolitos kriminalroman.

Ett framtida scenario för att hävda sig gentemot giganterna kunde vara ett utökat samarbete som involverar också EU.

– Frågan är vilken lagstiftning som på rätt sätt skyddar både den nordiska och den europeiska film- och tv-produktionen, säger Liselott Forsman.

Men den skärpta konkurrensen är inte enbart av ondo.

– Eftersom alla tävlar om publiken måste storyn gå på djupet samtidigt som producenterna måste vinnlägga sig om att förnya formatet.

– Dagens tittare är så smarta att de är svåra att tillfredsställa.

Vilken sorts manus drömmer du om ifall du fick chansen att fantisera fritt?

– Jag brukar säga att jag drömmer om ett manus jag inte hade väntat mig att få.

Nordisk film- och tv-fonds uppgift är att främja nordiskt film- och tv-samarbete. Fonden understöder långfilmer, tv-drama och tv-serier samt dokumentärer.

Fonden grundades 1990 av Nordiska Ministerrådet, de fem nordiska filminstituten och 13 public service samt kommersiella tv-kanaler.

Budgeten är på drygt 10 miljoner euro per år. Fondens bas finns i Oslo.

Liselott Forsman efterträder Petri Kemppainen som direktör för Nordisk film- och tv-fond.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning