Lintilä: Det svider att vi förlorade mot svenskarna

Näringsminister Mika Lintilä (C) är övertygad om att Finland kommer att bli ett land som tillverkar batterier. Bild: SPT/Sören Jonsson

Batteriframställning är den hetaste exportmöjligheten för Finland just nu, säger näringsminister Mika Lintilä. Han hoppas att EU sätter stopp för att några få giganter får dominerande marknadsställning tack vare statsfinansiering.

Enligt näringsminister Mika Lintilä (C) har Finland alla förutsättningar för att bli ett föregångarland när det gäller batteriframställning. Finland har kunnande, mineraler och goda kontakter.

– Jag är helt övertygad om att konsumenter i framtiden kommer att kräva att batterierna som de köper är etiskt tillverkade. Kobolten kommer i dag från Kongo. Det är en stor fördel att vi kan tillverka batterier med kobolt från Sotkamo, säger han.

Lintilä föreslår ett certifikat inom gruvindustrin, det skulle enligt honom främja bilbatteriernas miljöpåverkan. Han förutsätter att hela tillverkningskedjan hålls inhemsk. Finland har lång erfarenhet av att förädla metall.

– Andra länder är oerhört intresserade av att investera i Finland. Om någon bransch är het, så är det batteribranschen. Staten ska inte stödja industrin, men vi måste göra det attraktivt för företag att investera i våra företag.

Finland har samlat alla aktörer till ett batterikluster. Nyligen grundade man det statligt ägda bolaget Suomen Malmijalostus. Förra veckan blev bolaget den största ägaren i Keliber som ska satsa på att förädla litiumhydroxid i en fabrik som planeras till Karleby.

– Vi gick in i Keliber eftersom det handlar om en strategisk mineral för oss. Vi har sedan tidigare kobolt och nickel i och med Terrafame.

I somras meddelade Teslas vd Elon Musk att bolagets första batterifabrik i Europa troligtvis byggs i Tyskland. En konkurrerande batterifabrik, Northvolt, planeras i Skellefteå i Sverige. Den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson ligger bakom projektet.

– Det svider när vi förlorar mot svenskarna. Vi försökte lobba Northvolt till Finland, men de var bara intresserade av våra mineraler. De meddelade att de vill etablera batterifabriken i Sverige men ta mineraler från Finland. Till det svarade vi: "inte en chans", säger Lintilä.

Lintilä är däremot övertygad om att flera batterifabriker kommer att etableras i Europa. Enligt EU:s bedömning väntas batterimarknaden omsätta 250 miljarder euro per år från och med 2025.

Finland vill få en del av kakan. En möjlighet är enligt Lintilä att vara med i IPCEI (Important Projects of Common European Interest), där EU stöttar stora infrastrukturprojekt.

– Genom IPCEI kan viktiga finländska projekt få en ekonomisk knuff. Men det handlar om pilotprojekt. Investeringar i batterifabriker måste göras på marknadens villkor.

Lintilä är bekymrad över att en del EU-länder har blivit protektionistiska. Han förespråkar fri inre marknad inom EU.

Tyskland och Frankrike föreslår att EU ska ändra sina konkurrensregler. Orsaken är att EU-kommissionen stoppade en fusion mellan Siemens och Alstom. Länderna vill stötta sin produktion av battericeller för elbilar med sammanlagt 1,7 miljarder euro.

– En del länder vill stötta sin industri med statsfinansiering trots att det strider mot EU:s konkurrensregler. Det gör att marknaden blir orättvis med stora jättar som får dominerande marknadsställning.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning