Lidl praktiserar en förskämd språkpolitik

Om en person i kundbetjäning inte ids säga tack och hej på svenska åt en kund, som talar svenska, är det nog inte fråga om bristande språkkunskaper utan medveten oförskämdhet

I artikeln om Lidl (HBL 1.7) förvånar mig marknadsföringschef Ossi Liljeströms påstående att det är kundernas önskemål att skyltningen skall vara enspråkigt finsk. Frågade man också svenskspråkiga kunder eller potentiella sådana?

Förra sommaren besökte jag Lidl i Sibbo, Söderkulla och märkte att endast finskspråkiga kunder välkomnades. Kassapersonalen har tydligen också fått direktiv om att kunderna skall betjänas bara på finska. Om en person i kundbetjäning inte ids säga tack och hej på svenska åt en kund, som talar svenska, är det nog inte fråga om bristande språkkunskaper utan medveten oförskämdhet. Jag beslöt bojkotta Lidl.

I fredags gjorde jag ett nytt besök på Lidl i Söderkulla och fick igen samma oförskämda bemötande.

Jag bojkottar Lidl, som för detta slags språkpolitik.

Peter Oljemark, Helsingfors

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning