Leveransen av passagerarfärjan Aurora Botnia skjuts upp

– Det får inte bli fler förseningar, säger Peter Ståhlberg, vd vid rederiet Wasaline. Arkivbild. Bild: Mikael Piippo/SPT

Aurora Botnia levereras senare än tänkt. "Man kanske kan säga att det här är båtbyggande i ett nötskal", säger Peter Ståhlberg, vd vid rederiet Wasaline.

Den nya bil- och passagerarfärjan Aurora Botnia, som ska trafikera rutten Vasa–Umeå, levereras till rederiet i mitten av juli. Detta innebär en försening på ett par veckor.

– Jag har varit med och byggt båtar förut så nog har jag varit mentalt förberedd på en försening. Jag sover inte dåligt om natten, det finns plus och minus med allt. Det kanske är bra att varvet kan fixa saker nu, i stället för när vi är i drift, säger Peter Ståhlberg, vd vid rederiet Wasaline.

Det får inte bli fler förseningar.

Aurora Botnia är inne i sitt slutliga konstruktionsskede vid varvet Rauma Marine Constructions (RMC) i Raumo. Leveranstidpunkten garanterar att varvet kan sätta tillräckligt med tid på förberedelserna för färjans innovativa bränslelösning och samtidigt säkerställa en coronasäker arbetsmiljö på varvet.

– Det får inte bli fler förseningar. Det börjar bli en hederssak att få leverera vårt nuvarande fartyg, Wasa Express, till köparen även om de visar förståelse, säger Ståhlberg.

Lyckad provtur

Aurora Botnia återvände förra veckan från sitt första sjötest, som granskade fartygets prestanda. Efter en lyckad provtur förbereder sig varvet nu för nästa provkörning. Den andra provturen kommer att fokusera på tester av fartygets primära bränsle, flytande naturgas.

I och med förberedelserna för det andra sjötestet fastställdes även tidpunkten för Aurora Botnias leverans.

"Aurora Botnia är en nästa generations bil- och passagerarfärja som kan använda flytande naturgas, el och i framtiden även biogas som bränsle. Förberedelserna för denna innovativa bränslelösning har tagit mer tid än väntat, vilket har resulterat i att leveranstidpunkten justerats till juli", säger Jyrki Heinimaa, verkställande direktör för RMC, i ett pressmeddelande.

Jobbar coronasäkert

Enligt Heinimaa är det väldigt viktigt att även den sista delen av byggnadsarbetet kan utföras så coronasäkert som möjligt.

"Vi beslöt redan i mars tillsammans med färjans beställare att det viktigaste är att hålla antalet personer som arbetar med att slutföra fartyget inom coronasäkra gränser. Vi har hållit fast vid detta beslut och coronasituationen på varvet har förblivit lugn."

"I och med att färjan överlämnas i juli kan vi slutföra vårt arbete och samtidigt säkerställa att fartyget överlämnas utan att behöva kompromissa med säkerheten."

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning