Leve avantgardismen!

Dirigent. Dima Slobodeniouk höll i trådarna för Avantis öppningskonsert. Bild: Tor Wennström

Årets upplaga av Avanti har inletts. Folke Forsman hörde öppningskonserter och ger både ris och ros.

Chantefables. Sommarmusik i Borgå med Avanti.

Dirigent Dima Slobodeniouk, solister John Storgårds, violin och Emil Holmström, piano. Ligeti, Zubel, Sciarrino, Raasakka, Stravinsky.

Öppningskonsert i Avantisalen.

Visst var det signifikant att Avanti inledde sin öppningskonsert med 60-talets främste avantgardist György Ligeti (1923-2006) och hans Ramifications som helt fräckt representerar en estetik som jag ville kalla "bakvänd". I detta 12-stämmiga tio minuter långa stycke, där långa avsnitt är knappt hörbara, är tonsättarens spelanvisning "ostämd musik, otydlig harmoni". Jag råkade ut för samma bakvända estetiska tänkande när jag studerade in Ligetis i dag klassiska orgelstycke Volumina, då han kallade orgeln – instrumentens drottning! – "ett instrument som går på kryckor". Det klingande slutresultatet var då liksom nu helt fascinerande.

Den polska tonsättar-sångerskan Agata Zubels violinkonsert kan förvisso klassas som avantgardistisk men har en tydlig intelligent struktur och – som jag uppfattade det – en klar tredelad form. Det tredje avsnittet fungerar som en ytterst brutal final med improvisatoriska delar och en överraskande kapriciös klackspark. John Storgårds tolkade den krävande solostämman muskulöst inkännande i alert samspel med Avanti-musikerna och dirigenten Dima Slobodeniouk.

Sedlar och mynt

En festivals programplanering är ingen barnlek och misstag sker lätt. Enligt min uppfattning platsade sicilianaren Salvatore Sciarrinos naiva Gesualdo-arrangemang dåligt i Lotta Wennäkoskis annars ambitiösa program. Det lät mera som elevstudier än som en mogen tonsättares produkter.

Ville Raasakkas konsert för piano, kammarorkester och föremål, Hypermarket and Hypercommodity, är ett ambitiöst kvarttimmes stycke med ett angeläget budskap, människans överkonsumtion. Men filosofin i den mångordiga programtexten är mest lirum-larum och musiken med flaskor, glas, sedlar och mynt förde obönhörligen tankarna till de på 60-talet av Einar Englund kritiserade "barnkammarkonserterna". Är vi där nu igen?

Den något överlånga konserten avslutades med hela Avanti i ett fräscht framförande av Igor Stravinskys Pulcinellasvit under Slobodeniouks medryckande ledning.

Folke Forsman

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning