Lepistö tar OS-kritiken med ro – "tillräckligt tufft ändå"

Lotta Lepistö tävlade i linjeloppet i EM i Glasgow i början av augusti, men tvingades avbryta.Bild: Jussi Nukari

Finlands stjärncyklist anser inte att damernas landsvägslopp borde vara mera krävande än det är.– Onödig polemik, säger hon.

Landsvägsloppet i OS i Tokyo – och i VM i Innsbruck – har skapat en häftig debatt. En debatt om jämställdhet i cykelsporten.

Det är inget nytt att kvinnorna ofta (läs: alltid) har kortare sträckor än männen. Det bidrar inte sällan till att tävlingarna blir mer händelserika och dramatiska. Det som väckt irritation är att OS-linjeloppet i Tokyo ser helt annorlunda ut för damerna än för herrarna.

Detsamma gäller i mindre skala i VM i Innsbruck, där den beryktade målbacken till Gramartboden – "Highway to Holl" – uteblir helt i damernas linjelopp. Många har sett det som en jämställdhetsfråga.

"Onödigt"

I OS följer herrarnas linjelopp en episk rutt längs med Mount Fujis sluttningar. Damerna svänger av efter den första stora klättringen vid Doushi. Internationella cykelunionen UCI och arrangörskommittén i Tokyo-OS har fått hård kritk.

– Hela situationen framstår som ingenting mindre än gammalmodig paternalism som är maskerad till mera oskyldig traditionalism, skriver Stephanie Constand i The Guardian.

Den trefaldiga VM-medaljören Lotta Lepistö tar situationen med ro. Hon påminner om realiteterna:

– Vi är färre som startar, vi har mindre lag och en kortare bana än männen. Det är helt enkelt inte alltid möjligt att få allt, säger hon.

– Helt onödig polemik.

"Tillräckligt krävande"

Herrarnas OS-linjelopp är 234 km med 4 865 meter klättring. Damerna cyklar 137 km med 2 692 höjdmeter. Det är alltså bergigt i vilket fall som helst.

– Banan är helt tillräckligt krävande annars också. Helt säkert kommer nivåskillnaderna fram och någon stor klungspurt blir det inte, säger Lepistö, som spurtade till individuellt VM-brons i landsvägsloppet i Qatar 2016.

En betydande skillnad är att bara 67 damer deltar i OS-landsvägsloppet, medan 130 deltagare är kvalificerade för herrarnas linjelopp. Det har en stor inverkan på hur tävlingen utvecklar sig.

– Det är någonting som borde åtgärdas till först, innan man funderar över banorna, säger Lepistö.

Krävande VM-profil

VM i Innsbruck avgörs också i bergig terräng i slutet av september. Herrarnas linjelopp är 259,4 km med 4 670 höjdmeter, medan damerna har 156,7 km med 2 413 höjdmeter. I VM är antalet deltagare och landskvoterna lite större än i OS.

– Det är en krävande bana, säger Lepistö.

Hon planerar att bekanta sig närmare med VM-terrängen om ett par veckor. På lördag tävlar hon i franska GP de Plouay, en deltävling i damernas World Tour.

– Jag har varit lite sjuk, så formen är osäker, säger Lepistö, som har fyra individuella pallplaceringar i damernas World Tour den här säsongen.

VM i september

Efter lördagens tävling åker Lepistö hem till Vanda för ett par veckor – tillsammans med fästmannen Joonas Henttala skaffade hon en lägenhet i juni, vid sidan om bostaden i Girona. Därefter åker hon till Italien, till Innsbruck och till Madrid för att delta i World Tour-tävlingen Challenge Madrid. Därefter är det dags för VM.

Lepistö hör kanske inte till favoriterna på en så krävande rutt som i Innsbruck, men i lagtempo har hennes nuvarande stall Cervelo-Bigla vunnit två raka VM-brons. Är hon fortfarande med på upploppet i landsvägsloppet är förstås allting möjligt – det är ytterst få som är snabbare än hon i slutspurten.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00