Leksakslik buss puttrar på i 40 km/h och plockar snart upp passagerare i Esbo

Den självkörande bussen åkte några varv framför biblioteket Ode under torsdagen. Bild: Justus Hirvi/Bonzu & Muji

Om en månad kommer studerande i Otnäs att kunna stiga ombord på den självkörande bussen Gacha vid metrostationen och åka norrut mot studentbostäderna, campusbyggnaderna och företagen.

I Japan är maskiner som säljer runda plastkapslar med leksaker inuti vanliga. Maskinerna står i köpcentrum eller matbutiker och kapseln kommer ut när du stoppar i ett mynt. Den lilla förarlösa rundade bussen Gacha, som har tio sitt- och sex ståplatser, både påminner om och är uppkallad efter de här leksakerna. Under en testperiod kommer den att köra norrut från metron längs med Otsvängen. Maxhastigeten är 40 km/h.

– Det är en bit som inte är trevlig att promenera. Klart att vi understöder promenader, men speciellt den här tiden på året kanske det inte är så trevligt att promenera just den biten. Vi vill verka som matartrafik och hjälpa till med att göra metrostationen smidigare, säger Harri Santamala.

I bussen sitter man nära varandra. Bild: Sofia Holmlund

Han är vd för det finska teknologiföretaget Sensible 4, som byggt bussen. För designen står den japanska inredningsjätten Muji. Just nu finns inga beslut om att bussen i framtiden verkligen kommer att rulla i Esbo, men om försöket är lyckat kan det hända att staden får förarlösa bussar.

I år kommer Gacha också att testas i Vanda och Tavastehus.

Det kan hända att Gacha även testas i Helsingfors. Här pågår ett annat projekt som kallas Fabulos. I det tävlar Sensible 4 med andra tillverkare av förarlösa bussar om att få möjligheten att testa tre bussar här. Vinnaren har ännu inte klarnat. Men det finns planer på att en självkörande buss skulle starta från 7:ans spårvägshållplats intill Böle station. Den skulle då passera Mässcentrum och åka vidare en bit, kanske mot Backasgatan. I framtiden kunde bussen köra mellan Böle och Fiskehamnen. Men många frågor är öppna.

– Bilarna kör ganska hårt mellan Fiskehamnen och Böle. Bussen ska vara trygg och kunna köra tillräckligt snabbt, säger projektchefen Renske Martijnse-Hartikka på Forum Virium, som är Helsingfors stads digitala innovationsbolag.

Enligt henne är den idealiska användningen av en förarlös buss kortare sträckor, ungefär högst fem kilometer. Den får gärna vara sista länken mellan övrig kollektivtrafik och start- eller slutdestinationen, som kan vara hemmet, skolan, jobbet eller någon annan plats.

Helsingfors biträdande borgmästare Anni Sinnemäki. Bild: Justus Hirvi/Bonzu & Muji

Intimt med få passagerare

Under torsdagsmorgonen tog sig Gacha fram på det slaskiga Medborgartorget i Helsingfors. Inne i bussen var stämningen intim. Du sitter på rundade säten längst bak och längst fram så att du hela tiden kan se ansiktet på dina medpassagerare.

– Så ska naturliga samtal kunna uppstå, säger Naoto Fukasawa, rådgivande styrelsemedlem i Muji.

Enligt honom har man försökt skapa en "vänlig design" och gett bussen en form som gör att vem som helst skulle vilja åka med den.

– Det är viktigt för oss att äldre och barn ska ha lätt att stiga in i bussen, säger han.

Sensible 4 planerar att testa bussen i Japan nästa år. Muji har tankar om att bussen kunde betjäna äldre som bor i mindre tätt befolkade områden. Den kunde till och med fungera som bibliotek eller matbutik. Gacha kunde också beställas via en app och då kalkyrerar systemet om rutten så att den passar passagerarna.

Städer suktar efter små bussar

Just nu pågår det förutom Fabulos och testet i Esbo, Tavastehus och Vanda även två andra projekt med att testa förarlösa bussar i huvudstadsregionen. I Sohjoa Baltic samarbetar Finland bland annat med Sverige, Estland, Norge och Danmark.

Naoto Fukasawa kom från Japan för att presentera designtänket bakom Gacha. Bild: Justus Hirvi/Bonzu & Muji

Projektets buss testas i Helsingfors under två månader i slutet av våren. Flera europeiska tillverkare av självkörande bussar tävlar för tillfället om att just deras buss får köra i Helsingfors.

– Efterfrågan på självkörande bussar bland europeiska städer är just nu mycket stor. De två stora franska tillverkarna har till och med sagt att det är bra att det finns konkurrenter på marknaden, säger Renske Martijnse-Hartikka.

Till skillnad från Gacha kommer Sohjoa Baltics buss eventuellt ha en person ombord som kan trycka på en nödknap eller ta över körningen ifall det skulle bli nödvändigt, berättar hon.

Det fjärde projektet heter Robobusline och drivs av yrkeshögskolan Metropolia. Också Robobusline är sameuropeiskt. Deras buss körde i fjol mellan Stensböles busstation och skidhallen. I höst gör man ett nytt test.

Tanken med de här tre projekten är att Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) kunde sätta en eller flera företags förarlösa bussar i trafik.

Det står "boarding", alltså ombordstigning, när passagerarna stiger in i bussen. Bild: Justus Hirvi/Bonzu & Muji

Hundra kilometer

Trots att underredet på Gacha ser lågt ut påpekar Harri Santamala att bussen är testad i Lappland för Finlands hårda klimat. Enligt honom är bussen den enda som klarar av vilket väder som helst. Gacha, som går på el, kan köra i drygt hundra kilometer innan den behöver laddas.

– Men det beror på hur fort den kör och om all värme- och elapparatur är påslagen, säger han.

Biträdande borgmästare Anni Sinnemäki ser att bussen kunde vara ett komplement i områden där passagerarunderlaget kanske inte räcker till en buss med 52 säten.

– Kanske den kunde köra från sådana områden till en metrostation, säger hon.

Gacha kommer också att testas i Japan. Den har en maxhastighet på 40 km/h. Bild: Justus Hirvi/Bonzu & Muji

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning