Leksaksbranschen går in för gröna val

Lego är ett av bolagen som satt upp ambitiösa mål för fossilfri lek. Bild: Mostphotos

Tillverkade i plast, inpackade i plast och absolut inte tillverkade för att hålla i generationer. Barnens leksaker beskylls ofta för att vara riktiga miljövärstingar. Men en grön våg sveper över leksaksbranschen.

– Vi är nog inte riktigt där vi bör vara men vi är på god väg, säger Jennifer Rydén Englund, vd för branschorganisationen Lek och baby.

– Det här är en viktig och aktuell fråga.

Flera av de stora leksakstillverkarna har satt upp ambitiösa miljömål. Från och med i år börjar Lego ersätta plastpåsarna med papper. Målet är att alla förpackningar ska vara ekologiskt hållbara till 2025 och 2030 ska alla företagets produkter vara det.

Även den amerikanska leksaksgiganten Mattel, som tillverkar Barbie, har 2030 som slutdatum för att deras produkter och förpackningar ska vara tillverkade av återvunna, återvinningsbara eller biobaserade material.

Mattels ärkerival Hasbro har 2022 som mål för att ha avvecklat plastförpackningar för nya produkter. 2018 lanserade man ett återvinningsprogram där kasserade leksaker återvinns som lekytor, parkbänkar och blomkrukor. Det har expanderat och finns nu även i bland annat Tyskland, Frankrike och Brasilien.

2020 presenterade University of Plymouth en studie som visade att en legobit kan finnas kvar på havets botten så länge som 1 300 år.

Förra året presenterade Hasbro "Monopoly go green" – världens första ekologiskt hållbara sällskapsspel – där allt papper är återvunnet och hus och figurer gjorda av sockerrör.

Nästa år lanserar Mattel-ägda Matchbox en serie bilar baserade på el- och hybridmodeller tillverkade i återvunna material. Först ut blir en Tesla Roadster tillverkad av 99 procent återvunnet material – återvunnen zink och plast – och bara 1 procent ickeåtervunnet rostfritt stål. Förpackningen är gjord av papper och träfiber.

Alla bidrar

Jennifer Rydén Englund påpekar att alla i branschen inte har samma ekonomiska muskler, men att det pågår ett arbete där alla, även små aktörer, gör sitt för att bidra till en mer miljövänlig bransch.

– Man ser över hela produktionskedjan för att ta bort allt man inte behöver. Pandemin har hjälpt till att tänka i nya banor – till exempel kring resor.

När Lego beslöt sig för att överge plastpåsarna var det på uppmaning från barn som vänt sig till företaget. Och dagens barn är en miljömedveten konsumentgrupp, säger Jennifer Rydén Englund.

– Generationen som växer upp nu är de mycket mer miljömedveten än tidigare generationer. Jag tror att vi kommer att se konsumenter som kommer att kräva mer.

Säkerheten är A och O i leksaksbranschen och en viktig fråga är hur man klimatanpassar produkterna utan att kompromissa.

– Miljöaspekten får inte rucka på säkerheten hos produkten, säger Jennifer Rydén Englund.

– Men säkerhet är också att inget till exempel läcker ut havet och orsakar skada. Det ska finnas en värld att växa upp i efter att barnen lekt med leksakerna.

Mindre farliga

Barnens leksaker är långt ifrån de värsta miljöbovarna, säger Cecilia Hedfors, tf chef för hav, vatten och miljögifter på svenska Naturskyddsföreningen.

– Köper man leksaker som följer EU:s lagstiftning innehåller de mindre farliga ämnen än mycket annat.

Leksakerna har ett förhållandevis långt liv och kan säljas vidare eller ärvas, påpekar hon. På Tradera ökade försäljningen av begagnade leksaker med 39 procent första kvartalet i år jämfört med förra året.

– Tittar man på avfallsmängderna på återvinningscentralerna står byggvaror och möbler för den största delen med elektronik som god tvåa, berättar Cecilia Hedfors.

– Så ska vi prata om farliga leksaker ska vi nog titta mer på de vuxna som alltid ska ha de senaste telefonerna och kastar ut fungerande kök och soffor.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning