Lättare sagt än gjort

Antalet döda efter förra veckans terrorattacker i Bryssel är nu 32.Bild: Philippe Huguen

Vilken gemenskap har vi i väst att erbjuda unga muslimer? undrar Merete Mazzarella.

Efter varje terrorattack i Europa är budskapet detsamma: mot jihadismen räcker det inte med polisiära eller militära insatser, det behövs insatser för att integrera de marginaliserade. Det är så självklart att man kan häpna över att det fortfarande finns politiker både i inland och utland som inte har tagit det till sig men det handlar samtidigt i högsta grad om något som är lättare sagt än gjort. Kan man börja integrera på samma hus där man går in för att arrestera och kanske skjuta? Och vad är det egentligen man ska göra? Under påsken kom jag in mitt i en intervju på Radio Vega och hörde en expert i ämnet säga att det behövs "nya, kreativa idéer". Jag undrade vad det är för fel på de gamla idéerna om utbildning och jobb men framför allt undrade jag varför experten upprepade och upprepade sig och inte sa ett ord om vari det nya kunde tänkas bestå.

Faktum är nämligen att det inte är alldeles lätt att erbjuda något som kan tävla med IS löften. Låt vara att många av de ungdomar som rekryteras är föga Koran-kunniga, IS har ändå mäktiga, ja, apokalyptiska drömmar att erbjuda dem som är vana vid fantasy och datorspel: det är vi mot dom, ljus mot mörker, det goda mot det onda. Islam ska besegra "Rom", ett väldigt slag ska stå i Dabiq i norra Syrien, kalifatet ska expandera och erövra Istanbul. En falsk messias ska uppenbara sig och efter en sista strid i Jerusalem ska islam ha erövrat världen. Åtminstone enligt den brittiska överrabbinen Jonathan Sacks – författare till boken Not in God's Name. Confronting Religious Violence – är islams starka frammarsch inte minst ett uttryck för att västerländsk demokrati, marknadsekonomi och individualism inte räcker till för att skapa identitet och livsmening.

Vad de unga som från väst söker sig till IS i första hand är ute efter är ett sammanhang, något som är större än de själva som de kan svära trohet, som de kan leva och dö för med samma lidelsefulla engagemang. I vår del av världen vill vi gärna se människor som rationella aktörer som kan slå sig ner tillsammans och lösa problem genom dialog men jihadisterna vill inte veta av dialog och både "frihet" och "demokrati" är värderingar att bekämpa.

Jihadisternas våldsideologi är oerhört skrämmande – och det gäller att komma ihåg att den är skrämmande också för flertalet muslimer. Det är detta flertal vi inte får svika genom att ge efter för islamofobin, det gäller tvärtom att komma ihåg att islamofobin spelar jihadisterna i händerna. Men vi kan också se oss själva i spegeln och fråga oss hur entusiasmerande vår egen kultur är med dess "Gud är död, Marx är död och själv mår jag inte heller så bra"-ideologi? Vilken gemenskap har vi att erbjuda unga muslimer? Konsumtionens, nån fotbollsklubbs och Facebook-vänskapens? Jag skulle på fullaste allvar vilja veta hur "de nya, kreativa idéerna ser ut".

Merete Mazzarella Författare

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00