Låt dig översköljas!

Människan på scen. Trots att Joona Halonens Tight till det yttre är rätt kylig, berör den varma mänskligheten till slut.Bild: Mikko Rasila

SCEN

Tight, koreografi Joona Halonen, dans Arttu Palmio, Marika Peura, Guillermo Sarduy och Katri Soini, ljuddesign Tuuli Kyttälä, rumsdesign Salla Salin, ljusdesign Johannes Hallikas, dräkter Minttu Vesala, produktion Zodiak, Cirko och Joona Halonen. Cirko, 8.9.2017.

Cirkuskonsten brukar präglas av ett visst element av fara, denna gång inlånad även i nutidsdansen. I Joona Halonens koreografi Tight får de fyra dansarna sällskap av en vajer, som element så stark att man nästan börjar betrakta den som en av dansarna. Vajern är tajt och skarp, emellanåt hotfull och grym. Ändå finns hoppet starkt närvarande, helheten blir inte mörk på ett tröstlöst sätt. Snarast känner man sig berörd av det djupt mänskliga, och då verket tar slut sitter publiken andäktigt helt tyst.

Det androgyna dansargardet är klädda i dräkter som påminner så till den grad om fångläger att de inte undgår att kittla fantasin åt det hållet. Dansarna gör ett starkt jobb. Blickarna dras oundvikligen till erfarna Katri Soini, som präglas av ett osedvanligt lugn. Varje rörelse utförs omsorgsfullt ut i fotknölarna. Guillermo Sarduy är den enda som får lite lekfullhet på sin lott, medan Marika Peura imponerar speciellt i sin åskmullrande duett med själva vajern. Men mest av allt fastnar jag denna gång för Arttu Palmio, som öser på för fullt och fysiskt. Det känns som man rätt sällan får se ren aggression på scen och i Palmios tolkning känns det befriande. De få sekvenser som dansas i par är också lyckade, närmast kampsportsartade.

Ofta diskuteras huruvida man förstår nutidsdans eller inte. Joona Halonens Tight är ett bra exempel på att man inte behöver förstå – man kan bara låta rörelserna och kropparna skölja över en och låta sig ledas i än den ena, än den andra tolkningsriktningen. Dramaturgin är intressant uppbyggd med medvetna upprepningar och rätt långa stunder av total stillhet emellanåt, som väl balanserar upp de emellanåt nästan obehagligt fysiska mötena med vajern. En speciell eloge förtjänar denna gång Tuuli Kyttäläs ljuddesign, som stöder dansarna oerhört fint med enkla naturinspirerade ljud som stegras till öronbedövande buller. Om ljuddesign emellanåt innebär statiska ljudmattor har vi här motsatsen.

Tight ges på Cirko till 14.9.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00