"Lars Norén är ingen demonregissör"

Ulrika Josephsson var nervös inför första mötet med Lars Norén, men hade inte behövt oroa sig.Bild: Cata Portin

Regissören Lars Noréns rykte som demonregissör är överdrivet. – I verkligheten är Lars Norén en vänlig person som inte alls motsvarar nidbilden av honom, berättar producenten UIrika Josephsson.

Ulrika Josephsson och Lars Norén fann varandra i samband med sin första gemensamma produktion på Riksteatern år 2000. Uppsättningen var monologen Om detta är en människa, dramatiserad av Lars Norén på basen av Primo Levis självbiografiska text om åren i koncentrationsläger.

Inför mötet med den regissör och författare som hade beskrivits som en demonregissör var Ulrika Josephsson nervös.

– Jag kände mig ung och dum och tänkte Hjälp! Hur ska detta sluta, beskriver Josephsson i dag, 18 år senare.

– Men jag mötte en vänlig person, fjärran från nidbilden.

Skrattet visade sig bli en förlösande faktor och förde de två samman.

– Tematiken i Om en människa är den tyngsta man kan tänka sig. Den är så tung att vi var tvungna att skratta för att uthärda, berättar Josephsson.

– Jag var väldigt förvånad över att jag mötte en person som var så annorlunda än jag hade trott.

Vad tror du missuppfattningen bottnar i?

– Jag tror det handlar om att Lars i sin blick på människan är obönhörlig och skarp. Han visar inte upp den trevliga sidan av mänskligheten men han gör det med ömhet.

– Lars Norén är seriös i sitt skapande men lättsam som person.

Parallellen mellan julfirande och Lars Norén är vanlig. Enligt den skulle en Norénjul vara en dålig jul men det här är alldeles fel, säger Ulrika Josephsson.

– Lars Norén har aldrig skrivit om julen och i verkligheten är han mycket förtjust i traditionellt julfirande.

– Norén skriver lättillgängligt och är i dag populär också bland den yngre teaterpubliken. Han skulle mycket väl kunna skriva en barnpjäs.

Samproduktion

Ulrika Josephsson och Lars Norén har samarbetat som radarpar bland annat på Riksteatern och Folkteatern i Göteborg. Nu driver Ulrika Josephsson och regissören Sofia Jupither produktionsbolaget Jupither Josephsson Theatre Company vars honnörstanke är samproduktion.

– Vi grundade vårt teaterkompani uttryckligen för att nå ut till en bredare publik. Det här sättet att arbeta finns på flera håll i Europa, bland annat vad gäller dans, säger Ulrika Josephsson.

Pjäsen Episod, skriven av Lars Norén och regisserad av Sofia Jupither, är teaterkompaniets nyaste produktion. Pjäsen handlar till det yttre om det slumpmässiga mötet mellan sex människor på en husvisning men mest handlar den om våra försök att nå ut till våra medmänniskor.

– Sofia och jag läste pjäsen när den var klar och vi visste genast att vårt teaterkompani ville ha den, berättar Josephsson.

Hur ofta är du och Norén av olika åsikt?

– Ibland, men det slutar alltid med att vi är sams. Våra åsikter krockar ibland men det är bara fruktbart, man ska inte vara för anpassningsbar.

Fem nordiska teatrar gick samman för att kunna visa Episod. En av dem är Svenska Teatern i Helsingfors. Senast Lars Norén spelades på Svenska Teatern var för drygt 20 år sedan.

Huruvida samarbetet mellan Jupither Josephsson Teaterkompani fortsätter är ännu oklart.

– Ingenting är spikat, säger UIrika Josephsson.

Episod spelas på Svenska Teatern 12-20 september och 5-10 november.

Profil

Ulrika Josephsson

Ålder: 55 år.

Familj: Man och son.

Karriär: Teaterproducent. Har arbetat som chefsproducent för Riksteaterns konstnärliga avdelning Riks Drama samt som vd och konstnärlig ledarte för Folkteatern i Göteborg. Driver tillsammans med Sofia Jupither produktionsbolaget Jupither Josephsson Theatre Company.

Dramatiker jag drömmer om att sätta upp: Man drömmer om det projekt som står näst på tur.

Ett oförglömligt teaterminne: Mahabarata i regi av Peter Brook. Jag såg föreställningen i Köpenhamn någon gång i slutet av 1980-talet.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33