Lappi kör första rallyt med WRC-bil – vill lära sig i Portugal

Esapekka Lappi.Bild: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Esapekka Lappi tänker hålla koll på gaspedalen i Portugals rally i helgen, även om det lockar att gasa på.

Ifall vägarna är torra på fredag bjuder Lappis startposition längre bak i fältet på chansen att gasa på från start i karriärens första VM-rally med Toyotas WRC-bil.

– Om vägen är torr rensas vägen fri från löst grus och då är det gynnsammare ju längre bak du startar. Men det är inte smart att köra helt galet på fredag och sedan köra ut i skogen. Det har hänt så många förare, säger Lappi.

– Man hoppar inte in bland toppmännen hur som helst. Det tar sin tid tills man kan köra hela helgen på den nivå som de kör i toppen av VM-serien.

Stallkamraten Jari-Matti Latvala minns väl känslostormen före den första starten med en bil på WRC-nivå.

– Jag var så nervös och kände av trycket 2008, när jag körde med en fabriksbil i Monte Carlo. Jag drabbades genast av ett däckhaveri. I nästa tävling blev det som tur är redan en seger, säger Latvala.

– Jag tror att Esapekka kommer att köra bra tider på sträckorna i det här rallyt, trots att han tvingades genomföra testerna i blöta förhållanden och det är torrt nu.

Lappi kör med samma inställningar som hans stallkamrat Juho Hänninen har eftersom han inte kunde testa på torra vägar. Det bekommer honom inte.

– Jag tävlar inte precis om segern, betonar han.

I Portugal har Lappi vunnit WRC2-klassen 2013. Men att tävla med en WRC-bil är en annan grej.

– Den största skillnaden är aerodynamiken på WRC-bilarna. När man kör fort trycks bilen mot vägen och det tillåter att man tar kurvorna fortare. Ibland känns det våldsamt och konstigt hur fort man kan köra in i kurvorna, säger Lappi.

Fredagen svår för Latvala

Latvala, som startar som tvåa på fredagen, önskar sig lite regn på rallyvägarna på grund av lösgruset.

– Lite fukt skulle hjälpa och binda gruset men nu blir fredagen utmanande. Jag får försöka göra mitt bästa. Det vore viktigt att jag inte blir för långt efter, säger Latvala, som vann i Portugal 2015.

Latvala är en av favoriterna i tävlingen, andra är fjolårets vinnare, Citroens Kris Meeke och fyrfaldiga vinnaren Sebastien Ogier, som dock startar som etta på fredag.

– Vi har sedan rallyt i Argentina bytt växlarna i bilen och bakfjädringen har förbättrats. Jag tycker att jag under testerna hittade en bra balans. Förhoppningsvis är jag nu närmare tätstriden.

Portugals rally börjar på torsdag med en prolog. Rallyt består av 19 sträckor.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33