Langh Ship och Outokumpu inleder nytt samarbete kring lastfartyg

Rederiet Langh Ship och Outokumpu har beställt tre isförstärkta lastfartyg som ska frakta rostfritt stål mellan Finland och Nederländerna. Foto: Bild: Outokumpu/SPT

Största delen av frakten gäller rostfritt stål till Outokumpus kunder.

Rederiet Langh Ship i Egentliga Finland har beställt tre isförstärkta lastfartyg som ska gå i trafik mellan Outokumpus anläggning i Torneå och Terneuzen i Nederländerna.

Outokumpu har ingått ett flerårigt befraktningsavtal med Langh Ship för lastfartygen som byggs på varvet Wuhu i Kina. Fartygen ska enligt planen levereras med några månaders intervaller 2023.

Lastfartygen är lämpade för trafik året runt tack vare god isklassificering. Största delen av frakten gäller rostfritt stål till Outokumpus kunder. På returresorna lastas fartygen med återvunnet stålskrot, som är huvudråvaran i framställningen av Outokumpus rostfria stål.

Designen av fartygen har tagits fram av Langh Ship i samarbete med Outokumpu och det kinesiska bolaget Shanghai Merchant Ship Design and Research Institute. Lastfartygen ska bland annat rustas med Langh Ships patenterade vaggor som minskar risken för lastskador.

Enligt Langh Ship ska fartygen använda sig av maskiner som kan konverteras för drift med olika fossilfria bränslen. De nya fartygen ska i huvudsak använda sig av flytande naturgas som bränsle, men det kan vid behov också bytas ut mot metanol eller ammoniak.

Langh Ship har för närvarande tre lastfartyg i trafik för Outokumpu.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skall man beakta FN:s hållbarhetsmål när man väljer utbildning?

Mer läsning