Labbodlat läder och flygande taxi på Slush i år

Det tyska bolaget Lilium har designat och ska bygga den flygande farkosten som ska användas till taxitjänsten. Bolaget har fått över 100 miljoner i riskkapital och sysselsätter över 300 personer. Bild: Lilium/Pressbild

Fokus för uppstartsfestivalen Slush i Helsingfors ligger denna gång på vetenskapsbaserade bolag och lösningar på världens problem.

Upplägget för Slush är precis som förut.

Uppstartsfestivalen i Helsingfors ordnas i år den 21–22 november i Mässcentrum i Böle. Kringevenemangen, som blivit fler för varje år, pågår hela veckan.

I fjol räknade arrangörerna till 20 000 deltagare, i år till 25 000. Tillväxten kommer främst från kringevenemangen.

Bland deltagarna finns 4 000 uppstartsföretagare, 2 000 investerare och 700 journalister. 2 500 volontärer ser till att allt fungerar som det ska.

Bakomliggande kraft är uppstartsstiftelsen Startup-säätiö, som har licensierat varumärket Slush till andra länder.

De som har idéer får en chans att träffa dem som har pengar under några intensiva dagar i mörkaste november.

Samtidigt har alla en chans att bli inspirerade eller lära sig något nytt genom att lyssna på de många talarna som står på scen. När man ber Slushs vd Andreas Saari plocka ut några särskilt intressanta punkter på programmet lyfter han fram Eligo Bioscience, Vitrolabs och Lilium.

Vitrolabs ska odla läder i laboratorium och därmed undvika den miljö- och hälsopåverkan lädertillverkning förknippas med globalt. Bolaget håller fortfarande låg profil och vill hålla inne med detaljer tills produkterna finns på marknaden.

Lilium lovar eldriven och luftburen taxi så tidigt som 2025. Räckvidden är 300 kilometer på en timme.

Eligo Biosciences lösningar handlar om nanobioteknik och att behandla och förebygga bakteriella sjukdomar. Till skillnad från dagens antibiotika som slår ut hela bakteriefloran vill det här franska bolaget gå in med skräddarsydda lösningar som förstör de skadliga bakteriernas genetiska kod.

Hur svårt är det att hitta tillräckligt fascinerande talare varje år, Andreas Saari?

– Det är ganska lätt eftersom vi har ett team som har koll på hela teknikvärlden och har fingret på pulsen. Sedan är det tacksamt att det finns flera framgångsrika entreprenörer som vill hjälpa oss.

Satsning på mentorskap

Andreas Saari är Slush-vd för andra året. Han kom som volontär till Slush 2014 och har jobbat heltid med evenemanget sedan 2015.

Enligt honom förs det en viktig diskussion om teknik, etik och lagstiftning under evenemanget.

– Det sker fler och fler krockar när tekniken kommer först och lagstiftningen släpar efter. Flera bolag befinner sig i en gråzon innan det finns regelverk.

Årets satsning syns inte på scen men är efterfrågad bland uppstartsföretagen.

– Vi fäster ännu mer vikt vid mentorskap. Varje talare ger minst en timme åt företagare som befinner sig i det tidiga skedet.

Slushs egen organisation lanserade nyligen Soaked by Slush, en egen medietjänst som ska göra det som andra aktörer inte gör.

– Syftet är att ge konkret rådgivning till företagare. Två människor jobbar heltid tillsammans med våra marknadsförare och en frilanspool för att göra det till en medietjänst av hög kvalitet.

Sajten med nyheter och kommentarer är gratis.

Liliums jet har 36 elektriska motorer och fem säten. Enligt medieuppgifter försöker uppstartsföretaget nu hitta investerare som bidrar med upp till 450 miljoner euro. Bild: Lilium/Pressbild

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning