La Serenissima behöver vår hjälp – extremt högvatten sargar Venedig

Bild: Filippo Monteforte/LEHTIKUVA-AFP

Den från början tokiga idén att införa inträdesavgift för de miljontals turister som vill besöka Venedig förefaller plötsligt inte längre lika vansinnig, utan nödvändig.

Det är lätt och nödvändigt att älska Venedig. Lagunstaden som ofta framstår som en overklig skönhetsdröm. Många resenärer har en livslång relation till staden, även de som aldrig varit där men drömmer om att en gång resa dit.

Den orkan som drabbade Venedig i veckan är en klar indikation på klimatförändringarna och samtidigt en termometer på hur snabbt förändringarna nu sker. Den anrika sjörepubliken La Serenissima – den Högvälborna som venetianarna kallar den – är i dag en sargad stad. Men precis som i sagorna om fågeln Fenix, som enligt en version bränner sig själv på bål för att sedan uppstå på nytt i en föryngrad gestalt, så kommer det dränkta Venedig att resa sig ur slam och lera efter att ha drabbats av ett extremt högvatten.

Men att Venedig måste skyddas är alla överens om. Det kommer att kosta mycket pengar. Den från början tokiga idén att införa inträdesavgift för de miljontals turister som vill besöka staden förefaller plötsligt inte längre lika vansinnig, utan nödvändig.

Den första juli nästa år ska reformen introduceras. Den har redan fått skjutas upp flera gånger. Långt ifrån alla praktiska detaljer är lösta. Det är främst pendlande dagsturister som skall få betala. De som väljer att ta ett billigt hotell i Mestre på fastlandet. En annan penningstark grupp är kryssningsresenärerna som nu får nya extra kostnader för att kunna vandra runt fritt några timmar i lagunstaden.

Inträdesbiljettens pris kommer att variera beroende på hur många besökare som finns i staden. Kommunen har satt upp kameror som mäter och sammanställer hur många tiotusental turister som finns i staden samtidigt.

När stadens historiska regatta pågår i september blir priset rekordhögt. Det kallar kommunen för en svart dag då det kan kosta hela 10 euro per person för att komma in i staden. Vanliga dagar föreslås priset variera mellan två och åtta euro. Har man bokat hotell skall man inte betala, eftersom man i så fall redan betalar en turistskatt.

Ännu har kommunen inte lyckats träffa en överenskommelse om samarbete med de italienska statsjärnvägarna. Till tågstationen uppkallad efter Sankta Lucia kommer varje dag tiotusentals pendlare och turister. Utan en överenskommelse med järnvägen blir projektet helt meningslöst.

En höstmorgon med dimma är Venedig exakt så romantiskt som alla förväntar sig att staden ska vara. En perfekt teaterkuliss som vittnar om att det är "tidigt en morgon sent på jorden" som Werner Aspenström kallar en av sina diktsamlingar.

Peter Loewe Journalist i Rom, Italien

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Akademen - en modern klassiker

Mer läsning