Kvinnliga gejmare får hot, hat och sexism – det vill Susanne Helling ändra på

"Skaffa tjockare hud" är något en kvinnlig spelare ofta får höra. – Det känns som ett dumt svar, säger Susanne Helling. Bild: Niklas Tallqvist

Gejmingvärlden är extremt pojk- och mansdominerad. Därtill förekommer chauvinism, sexism, ett rått språk, homofobi eller rasism i vissa kretsar. En ny förening vill föregå med gott exempel och visa hur kvinnor kan känna sig trygga.

Susanne Helling och sju andra kvinnor i Finland har nyss grundat Female Gaming Finland (FGF), en förening som riktar sig till flickor, kvinnor och könsminoriteter som spelar datorspel.

Det stundvis hätska klimatet har fått många flickor och kvinnor att känna sig hindrade från att kunna delta i spelen fullt ut. Det finns kvinnliga spelare som blivit förföljda på nätet för att de tackat nej till att spela i en grupp med spelare av det motsatta könet. De har sedan blivit uthängda med sin verkliga identitet, adress och telefonnummer på nätet.

– Man måste kunna delta i spelforum utan att vara rädd för att någon vet vem du är.

Vad är det värsta du upplevt som spelare?

– Jag skulle kunna säga att det var när jag blev bombarderad med nakenbilder och dickpics (bilder av det manliga könsorganet) och när jag blev tvungen att stänga av meddelandefunktionen för att dölja och begränsa vem som kunde kontakta mig. Men värst av allt är att du hela tiden tvingas bevisa att du är tillräckligt bra.

I något skede valde Helling att anonymisera sin "gamertagg", alltså alias, så att det inte framgick vilket kön hon har. Det är vanligt att en ensam tjej i ett lag med killar blir utsatt för näthat i form av beskyllningar och antaganden om att laget kommer att förlora på grund av henne.

Samtidigt upplever hon att klimatet blivit bättre under åren, men att det går långsamt.

"Pojkar är ju pojkar"

Karl Ögland, pappa till en 11-årig dotter, bekräftar det hårda klimatet.

– Min dotter har blivit testad av sina klasskamrater. De kände sig hotade och sedan förstörde de för henne inne i spelen Minecraft och Roblox. Hon spelar fortfarande, men pratar inte längre om dataspel med killarna.

När Ögland försökte ta upp pojkarnas beteende med skolan ryckte lärarna på axlarna och sa "pojkar är ju pojkar".

– På något sätt är det tydligen okej för killar att bete sig lite hur som helst.

Han tycker att pappor tydligt borde visa att tjejer som spelar inte får behandlas så här.

– Jag och min dotter är verkligen glada att Susanne och de andra nu bildat Female Gaming Finland.

Susanne Helling säger att föreningen vill hjälpa flickor, kvinnor och könsminoriteter att hitta grupper där de kan känna sig trygga.

– I ett lag med hälften kvinnor eller bara kvinnor är dynamiken annorlunda. Du vågar ta plats och behöver inte vara på din vakt och orolig över att bli ifrågasatt.

Även om de värsta trakasserierna hör till ovanligheterna upplever Helling att en kvinnlig spelare får alldeles för mycket uppmärksamhet.

– Du känner dig inte som en i gruppen då det blir jättemycket fokus på det. Det känns inte bekvämt.

Spelvärlden är social, och en populär app som många använder är Discord. I den kan man skriva i diskussionsforum och chatta eller ringa. Många kvinnor undviker just röstchatten för att den avslöjar deras kön.

Hittat tillbaka till glädjen att spela

E-sportaren Jesse Vainikka. Bild: Mikko Stig/Lehtikuva

I skjutarspelet Overwatch, där karaktärerna ser lite ut som på tecknad film, spelar man mot varandra i lag om sex personer. En spelare kan välja mellan tre roller: "tank" (hålla ställningarna), "support" (hålla vid liv) och "damage" (fokus på att eliminera fienden).

– Kvinnor förväntas spela en viss roll, och du kan gissa vilken den är, säger Helling.

Det finns ett antagande om att tjejen ska spela "support"-rollen och ta hand om de andra spelarna.

– Det är inget fel med den rollen men du vill inte bli intvingad i den.

Female Gaming Finland vill föregå med gott exempel för spelare.

– Om man fokuserar på trakasserier och orättvisor blir det lätt en negativ klang. Vi vill koncentrera oss på att stötta varandra och bygga upp en trevlig gemenskap där det är roligt att spela tillsammans. Om vi visar andra hur bra vi behandlar varandra kanske det smittar av sig mer än om vi säger "ni får inte vara dumma med oss".

Själv har Susanne Helling hittat tillbaka till glädjen i spelandet.

– Jag är inte längre ensam om att stå på mig.

Varför är det så macho i spelvärlden?

– I spelsammanhang ska det vara en hård ton. Det som betraktas som manligt är bra medan det som är feminint anses vara dåligt. Du hör en massa vidriga skällsord, bland annat n-ordet.

Den råa tonen har också ett namn: "trash talk".

– Men det är skillnad mellan lekfullt trash talk och på att du fokuserar på någons privata egenskaper eller kön. Så länge det handlar om spelet är det okej. I viss mån måste man kunna kritisera varandra om man spelar i ett lag. Ganska mycket av det är respons, som att "det du håller på med nu funkar inte, gör något annat".

Omstridda streamare

Precis som i dam- och herridrott är inkomsterna i e-sport inte jämställda. Inom e-sport tjänar spelarna pengar på turneringar. Finland ligger högt på topp 500-listan över de som tjänar mest i världen. Dota 2-spelarna Jesse Vainikka och Topias Taavitsainen har enligt uppskattningar från sajten Esports earnings hittills i sin karriär tjänat över 5,8 miljoner euro respektive 5,4 miljoner euro.

E-sportaren Jesse Vainikka. Bild: Mikko Stig/Lehtikuva

Enbart en kvinna finns på topp 500-listan, och det är Starcraft II-spelaren Sasha Hostyn som tjänat lite på 300 000 euro.

I höst blev Xiaomeng Li första kvinna att vinna en global tävling i spelet Hearthstone. I segerintervjun berättar hon om en händelse för två år sedan. När Li köade för att skriva in sig i en turnering sade en man till henne att kvinnor inte borde vara där, att "det inte är för henne".

– Det är ganska hemskt att sådant förekommer också på den nivå hon spelar på, säger Susanne Helling.

Och för några år sedan anklagades den då 17-åriga Overwatch-gejmaren Kim Se-yeon för att fuska eftersom hon spelade så bra. Men hon fuskade inte.

Stora streamare, alltså personer som bland annat strömmar datorspel över nätet via Twitch eller Youtube, har enligt Susanne Helling ett ansvar. Bland dem finns omstridda megakändisar som svensken Felix "Pewdiepie" Kjellberg.

– De har en stor publik, en stor del av dem är barn och unga. Därför har de en stor makt. När de uttrycker sig om kvinnor eller kommer med små sexistiska skämt kan det påverka hur unga uppfattar kvinnliga spelare. Publiken kanske inte kan höra alla nyanser i kommentarerna eller förhålla sig kritiskt till dem, utan tänker "det är min idol som säger det och därför är det sant".

Female Gaming Finlands första steg är att få i gång en gemenskap.

– Idealet är inte att kvinnor och män spelar var för sig, utan att könet inte spelar någon roll, säger Helling.

Gejmare eller gamer = person som spelar datorspel.

Gamertagg = det alias eller användarnamn som spelaren använder.

Minecraft = äventyrs- och byggdatorspel.

Roblox = plattform där användaren kan vara social, spela spel eller skapa egna spel.

Overwatch = lagbaserat skjutarspel på nätet.

Trash talk = skitsnack som ska psyka motståndaren, kan även användas lagmedlemmar emellan.

Dota 2 = actionorienterat nätbaserat strategispel med fantasytema.

Hearthstone = onlinekortspel.

Streamer = person som bland annat strömmar och kommenterar datorspel över nätet via Twitch eller Youtube.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Närvårdare Pia Lemberg studerar vidare på läroavtal: ”Vård i livets slutskede ligger nära mitt hjärta”

Mer läsning