Kroppar i rörelse över gränser

Bild: Maria Kassab

En föreställning på en basketplan och utan skådespelare – Baltic Circle överraskar alltid.

Think much. Cry much. Koncept och förverkligande: Rima Najdi. Dramaturgi: Nadine Vollmer. Musik och ljud: Farahnaz Hatam, Colin Hacklander. Konst: Maria Kassab. Ljudskådespelare: Amparo Battaglua, Asifeh, Bou Kalthoum, Faraona, Satu Herrala, Annelyse Robin, Rima Najdi, Martha Natasa, Jan-Sebastian Suba, Amar Shahbandar, Nasser Shorbaji.

Baltic Circle 17.11.

Den Berlinbaserade performanceartisten Rima Najdis hörspelsföreställning Think much. Cry much. är en upplevelse där åskådaren är medskapare. Vi får alla ett par hörlurar med olika färgkoder: vi lyssnar på olika kanaler och därmed blir vår upplevelse lite annorlunda beroende på vilken grupp vi hör till.

Föreställningen går av stapeln på basketplanen i Hotell Arthurs åttonde våning. På golvet är pilar, rutor, bollar och streck markerade i olika färger. Via hörlurarna får vi olika förslag eller uppmaningar: gå till den gröna rutan på mitten, sätt dig på stolen, skaka hand med någon utan att ta ögonkontakt, dansa, blunda, simma baklänges. Alla i rummet gör samma saker men i olika ordning, och av detta bildas en böljande koreografi på 75 minuter.

Den fragmentariska berättelsen vi hör handlar om gränser. Europas gränser. Om flyktingskap, asylsökande, om självmord på mottagningscentraler, om övervakning. Om ensamhet, utsatthet och desperation. Najdi har rest runt i Europa för att undersöka den praxis som förknippas med gränser. Hon har träffat människor som bygger, vaktar, korsar, förhandlar och utmanar gränser, och av dessa otaliga möten och intervjuer har hon skapat hörspelet som placerar våra kroppar på gränsområdet.

Till en början följer samtliga deltagare uppmaningarna i hörlurarna, men så småningom drar sig några till sidorna och blir åskådare. De utmanar order, de väljer att inte spela med. Jag däremot låter mig vallas över planen i olika riktningar och lever mig in i hörspelet. Jag får en upplevelse av hur det kan kännas att inte vara herre över sin situation, att vara utsatt för andras godtycke och att följa regler man inte själv varit med om att skapa. Det är förvånansvärt effektfullt.

Instängd, utestängd

För det mesta rör vi på planen oss ensamma i vår bubbla, men ibland möter vi varandra, ser varandra i ögonen, rör till och med vid varandra. Det finns också gemenskap kring gränserna; vi är i samma situation och kan dela något av vår upplevelse. Människorna som rör sig i vågor i rummet kan ses representera flyktingströmmarna.

Najdis föreställning är tankeväckande och innovativ, något jag aldrig upplevt förut. I hörspelet kommer ett otal röster till tals och perspektiven är många, vilket ger den övergripande berättelsen djup. Mellan rösterna hörs ett kusligt, pressande, elektroniskt ljudlandskap skapat av Farahnaz Hatam och Colin Hacklander.

När jag tar av mig hörlurarna är det något som har förändrats i mig. Jag har lånat min kropp till en simulation långt från min verklighet, har för en stund fått känna hur det kan vara att leva i ett gränsland, utanför tiden.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning