Krävande teknik möter stora känslor

Berörande prestation. Talvikki Eerola gör en strålande prestation som kungadottern Hilma, som Elias Edströms Sigurd förälskat sig i. Bild: Kari Rosenberg

Wusheng Companys Sigurd Ring är ett berörande drama som bugar djupt för Pekingoperans hantverk.

Sigurd Ring Wusheng Companys premiär på Gamlasgården 8.3.

Wusheng Company med Antti Silvennoinen och Elias Edström i spetsen fortsätter sitt fina arbete med att föra fram Pekingoperan i Finland. Att bygga en konstnärligt framstående helhet med de medel man har till förfogande är inte alldeles enkelt, men processen är spännande att följa med. Senast såg jag dem i storsatsningen Den sista krigaren, där man gjorde en Pekingoperaklassiker på finska med kinesisk regissör och orkester och en stor akrobattrupp.

Nya verket Sigurd Ring är något alldeles annorlunda. Elias Edström står för idé, regi och manus, och det känns toppen att föreställningen går på hans modersmål svenska.

Handlingen är lånad från den nordiska mytologin och Edström vågar gå rätt långt i att skapa ett berörande drama, som bugar djupt för Pekingoperans hantverk men som också har andra strängar på sin lyra (eller i det här fallet kantele!). I Sigurd Ring får känslorna en helt annan synlighet jämfört med det jag sett i liknande genrer tidigare.

Fina tolkningar

I Edströms situation är man verkligen tvungen att hela tiden gå en hårfin balansgång i fråga om vilka medel man använder. Att berätta en historia och skapa starka karaktärer står i fokus, men förhållandet till den starkt tekniska Pekingoperan är fascinerande. Saku Mäkelä får kvällens akrobatikandel på sin lott, och klarar de tekniska utmaningarna utan problem. Hans Ragnar blir en rätt färgstark karaktär, som också vågar bjuda på humor och ibland en viss manlig klantighet. Niko Arola är lite tunnare i konturerna som fylkeskungen Alf, men klarar utmaningarna med heder.

Kvinnodagen till ära fastnar jag genast för styrkan i pjäsens hjältinna Hilma, och Talvikki Eerola står för en strålande prestation i rollen. Känsloutspelet är starkt och framför allt tydligt, man kan följa med minsta reaktion i skiftningarna från drömmande kärlek till oro och strid. Det fysiska utspelet är välbalanserat ända till de uttrycksfulla fotsulorna. Nämnas bör att alla spelar på en alldeles utmärkt svenska.

Värsting i platåskor

Mina största invändningar gäller kontrasten mellan dessa emotionellt rika karaktärer och Elias Edströms egen roll. Med sin gedigna utbildning i Pekingopera tolkar han givetvis titelrollen som kung Sigurd Ring med glans. Platåskorna sitter som de ska, och auktoriteten skiner genom hela gestalten. Edströms uttrycksfulla röst är skön att lyssna till, han lever sig in i Sigurds hånskratt och sjunger stilenligt. Eftersom Sigurd spelas i full mask med stort skägg gäller det att vara mycket tydlig i mimiken för att förmedla karaktären, och Edström spelar med hela ansiktet.

Rent (Pekingopera)tekniskt är Edström på en annan nivå än sina medspelare, men samtidigt riskerar hans roll att bli svartvit. I och för sig blir slutet extra berörande därför att kontrasten till den "bad guy" publiken hunnit lära känna blir så stor.

Striderna känns aningen utdragna denna gång, den sista fungerar bäst. En konkret detalj vad gäller rollbygget: Jag skulle vara aningen försiktigare med att vända ryggen till så mycket, i det här sammanhanget leder det lätt till att åskådaren förlorar greppet om personen Sigurd.

Trots allt är jag väldigt optimistisk över den väg Edström slagit in på med detta verk. Speciellt fint är det nyskapande greppet om musiken. I stället för kinesisk orkester har man denna gång två strålande musiker med sig. Pekka Saarikorpi är fenomenal på slagverk, och samspelet med skådespelarna sitter som berg.

Extra spännande är valet att ersätta melodiinstrumenten (ofta flöjt eller violin) med Senni Eskelinens elkantele, vars harmonier först förbryllar. Soliga durtreklanger överraskar som kontrast till Pekingoperans melodibundenhet, men man vänjer sig fort. Kantelen blir Hilmas uttrycksfulla känsloinstrument, och dess stundvis folkligt inspirerade danstoner lockar också till inslag av folkdans och till och med balett. Känslospektret i musiken är imponerande, speciellt fastnar jag för det passionerade introt till Hilmas stiligt folkmusikbaserade aria.

Tove Djupsjöbacka Musik- och danskritiker

Skapa din framtid vid Yrkeshögskolan Novia

Yrkeshögskolan Novia är en studerande- och arbetslivsnära entreprenörsmässig högskola med högklassig utbildning på fyra orter: Vasa, Åbo, Raseborg och Jakobstad. Novia har ca 4000 studerande, och vi tog pulsen på några av dem. 19.3.2020 - 15.23

Mer läsning