Köttjätten Atria vill ha en munsbit av växtmarknaden

Bild: Lina Enlund

Det nya Vegyu-märket riktar sig till flexitarianer.

Medan finländarnas matvanor debatteras stämmer det verkligen att fler äter vegetariskt om köttkonsumtionen inte minskar – ligger landets köttindustri inte i dvala.

HK har bland annat hittat på att späda ut köttfärsen med morot , och i veckan lanserade Atria de första Vegyu-produkterna. Några av dem passar veganer, men flera innehåller mjölk eller ägg. Atria vill därmed bredda målgruppen till dem som vill minska köttkonsumtionen men inte är kategoriska, så kallade flexitarianer.

Ordet flexitarian finns inte i Svenska Akademiens ordböcker men enligt mediespråkvårdaren Charlotta Svenskberg fanns ordet med i Språkrådets nyordslista redan år 2004 och kan därför ses som etablerat.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33