Kotka Svenska Samskola vann medietävlingen 10 min live

Hela skolan deltog i planerandet och genomförandet av Kotkas vinnande video. Bild: Thomas Weckström

En kombination av humor, överraskningar och intressant information gjorde att tv-teamet vid Kotka Svenska Samskola vann medietävlingen 10 min live, som avgörs mellan de svenska gymnasierna i Finland.

– 10 min live är ett unikt projekt, det är sällan vi i gymnasiet har möjligheten att delta i liknande projekt. Jag lärde mig mycket om hur det är att producera videoprogram. Nu ser jag på filmer på ett helt annat sätt än förr, då jag vet hur mycket jobb det ligger bakom, säger Larissa Gronow, abiturient vid Kotka Svenska Samskola.

Det svenska gymnasiet i Kotka är litet, där går bara ett 20-tal studerande, så hela skolan deltog i planerandet och genomförandet av skolans video i 10 min live och dessutom tog man lite sånghjälp av en elev i årskurs 9. Larissa Gronow satt med i den grupp som planerade programmet och skrev manus, medan andra studerande fokuserade på den tekniska biten och arbetet bakom kameran.

Kotka Svenska Samskola gjorde ett inslag om den svenska kulturen i Kotka, om stereotypier om finlandssvenskar och de begav sig också ut på stan för att prata med Kotkabor om deras kunskaper om finlandssvenskar. Hela videon finns att se här på 10 min live.

Tre språköar deltog

Det var gymnasierna från tre språköar – Kotka, Tammerfors och Uleåborg – som tillsammans med Gymnasiet Lärkan i Helsingfors deltog i årets version av medietävlingen 10 min live. Det var osäkert in i det sista vilka skolor som skulle delta på grund av det varierande coronaläget, men till slut kunde tävlingen genomföras med dessa fyra deltagare under november.

– Tävlingen var ytterst jämn, det var inte många poäng som skiljde de tävlande skolorna från varandra då vi hade räknat ihop alla poäng. Det var en kombination av antalet gilla-markeringar, delningar i sociala medier och juryns åsikter som avgjorde tävlingen till Kotka Svenska Samskolas fördel, säger Anki Hellberg-Sågfors, som fungerar som juryns sekreterare.

Det som avgjorde till Kotka Svenska Samskolas fördel var bland annat att gruppens tio minuter långa video var bildande utan att vara tråkig, innehållet var mångsidigt och musiknumret upplevdes som härligt.

– Man märkte att gruppen var väl förberedd och tog sitt uppdrag på allvar utan at för den skull vara spända inför kameran. Kotkaeleverna lyckades utmärkt med uppgiften, räknar Hellberg-Sågfors upp som några av de saker som juryn fäste uppmärksamhet vid.

I juryn satt Susanna Landor från HBL, Marika Mäklin från SLS, Fred Nordström från Arcada och skådespelaren Meri Anna Hulkkinen, som efter årsskiftet blir konstnärlig ledare vid Unga Teatern.

Kotkaeleverna får böcker, digitala tidningsprenumerationer, ett virtuellt högskolebesök samt en distansteaterföreställning som pris. Dessvärre har Kotkastuderandena inte haft möjlighet att fira sin seger, eftersom alla gymnasieelever nu studerar hemma på grund av det försämrade coronaläget. De fick besked om att de vunnit tävlingen via ett Wilma-meddelande och därefter har diskussionen främst förts i olika Whatsappgrupper.

– Vi firade lite genast efter att videon var klar, den gjordes då vi fortfarande fick vara på plats i skolan. Vi hurrade och pratade igenom projektet och därefter gick en del av oss tillsammans hem för att äta en festligare middag. Men just nu kan vi inte träffas för att fira, säger Larissa Gronow.

Läs också: Fyra gymnasier tävlar om bästa direktsändning: "Coolt – men svårare än vi trodde"

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

6 saker att tänka på när du jämför lån

Mer läsning