Köpte biljett till USA – fick vända på flygplatsen

Finnair säljer flyg till länder som finländare inte är välkomna till. Rätt eller fel? Det är upp till kunden att ha koll på vad som gäller, är bolagets åsikt. Arkivbild. Bild: Jussi Nukari/Lehtikuva

Finländare får inte resa in i länder som USA eller Japan, men på Finnairs webbsidor kan man boka en flygresa dit utan att få ett varningsmeddelande. Rätt eller fel? Ansvaret ligger i slutändan på kunden, säger konsumentmyndigheten.

Vilket ansvar har flygbolaget för att informera kunder om restriktionerna i länder de reser till? Den frågan ställer sig en HBL-läsare efter att ha fått vända vid incheckningsdisken när hon var på väg till USA.

USA:s gränser är fortsättningsvis stängda för EU-medborgare som inte har ett uppehållstillstånd i landet eller amerikanskt medborgarskap. Detsamma gäller i länder som Japan, dit Finnair också säljer resor. Detta nämndes ingenstans då hon bokade biljetten.

– Jag förstår ju att jag själv borde ha utrett reglerna noggrannare. Men samtidigt tycker jag att Finnair borde ha en varningstext om man bokar resor till länder dit man inte får åka som finländare, tycker läsaren, som är förlägen över händelsen och inte vill medverka under eget namn.

Hon berättar att hon kontaktade Finnairs kundtjänst för att säkerställa att allt är i ordning. På förhand hade hon skaffat esta-godkännande, det vill säga det dokument som EU-medborgare behöver för att komma in i USA. Därtill hade hon sitt vaccinintyg.

– Jag minns att jag frågade rakt ut om jag har alla dokument som behövs, och fick ett jakande svar av kundtjänsten, berättar hon.

Kvinnan anser att de anvisningar som Finnair håller sig med på sin första sida inte räcker till för att ge en korrekt beskrivning av vad som gäller.

– Dessutom har jag sett att Finnair gör kampanj för USA-resorna, och det är ju närmast oetiskt.

Finstilt

På Finnairs webbplats finns ingen tydlig varning till resenärer om potentiella inreseförbud. Går man in på bokningssidan möts man av texten "De senaste uppdateringarna och viktig information om säkert resande under pandemin" högst upp.

Klickar man sig vidare därifrån finns också en karta över restriktioner i länder som Finnair flyger till. Alla länder är gulmarkerade, vilket innebär att de är öppna, men med restriktioner.

Läser man noggrant ser man dock att personer som befunnit sig i ett EU-land de senaste 14 dagarna inte får komma in i USA, och att finska medborgare inte alls får resa till Japan utan särskild orsak. Trots det har länderna samma färg som Sverige, dit finländare och andra nordbor kan åka fritt.

Om man går till bokningsfunktionen genast kan man boka en resa, till exempel till New York, utan att mötas av några varningar om att gränserna är stängda.

Kundens ansvar

HBL ringer upp Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist. Hon tycker det är tråkigt att Finnairs information inte har nått fram.

– Om det är något vi har gjort de senaste månaderna så är det att försöka informera våra kunder om hur och vart man kan resa. Inom de flesta EU-länderna är ju reglerna uppluckrade, men utanför unionen finns det fortfarande mycket som är stängt.

Men den här informationen är någorlunda undangömd, och ingenstans står det rakt ut att man inte får resa till exempel till USA.

– Vi kan inte informera om vad som gäller i varje enskilt land. I sista hand är det kundens ansvar att man har rätt dokument med sig. Så var det också innan pandemin, om man till exempel reste till länder som kräver visum.

Tallqvist säger att det är beklagligt om kunden i fråga fått felaktig information om vad som gäller, men att hon inte kan ta ställning utan att ha sett vad som skrivits i chatten. Om kunden tar kontakt kan saken redas ut, säger hon.

Om man trots allt köper biljetter till ett New York-flyg utan att ha rätt att komma in i landet stoppas man redan vid flygplatsen i Finland. Några möjligheter att få tillbaka pengarna finns inte.

Under pandemins gång har det hänt åtskilliga gånger att resenärer fått vända om då de saknat behövliga dokument, säger Tallqvist.

Varför lägger ni inte in ett tydligare varningsmeddelande i bokningsfunktionen?

– Det är inte så lätt som man kan tänka sig. Det kräver rätt stora tekniska förändringar, menar Tallqvist.

Varför gör ni överhuvudtaget kampanj för biljetter till länder som finländare inte får resa till?

– Eftersom vi säljer biljetter till de här destinationerna finns de också på vår webbplats. Finländare kan inte åka dit, men det finns andra som bor i Finland som kan det. Dessutom sträcker sig bokningstiden långt in i framtiden, och vi väntar oss att reglerna luckras upp med tiden. Har man av misstag bokat biljett till ett land med stängda gränser kan man dessutom skjuta fram resan, till exempel till nästa sommar.

Önskvärt att berätta

I fjol blev Konkurrens- och konsumentverket översköljt av reserelaterade förfrågningar. Till i år har situationen normaliserats, men man har ändå fått in drygt 800 anmälningar som handlar om flygtrafik.

Av dem hittar gruppledare Satu Toepfer på verket en handfull som rör just resor till länder vars gränser är stängda.

– Hittills har vi inte sett några större mängder som rör just den här problematiken.

Hon är inne på samma linje som Tallqvist. Trots att det är svårt att få en överblick av vad som gäller om man ska resa till ett annat land, är det i sista hand kundens ansvar.

– Paketresor ställer lite högre krav, men när det bara handlar om själva flyget ansvarar flygbolaget bara för själva resan. Så länge det inte finns hinder för att flyget lyfter får man inte pengarna tillbaka.

Hon uppmanar alla som planerar att resa någonstans den närmaste tiden att vara uppmärksam på vad som gäller.

– Men trots det vore det förstås önskvärt att flygbolagen på eget initiativ gör det så tydligt som möjligt vad som gäller, tillägger hon.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning