Kontanterna kan bli småföretagarens stötesten

Flera banker har infört begränsningar i sin kassaservice. Bankkontorens korta öppettider, tilläggsavgifter och krav på kontantinsättningarnas storlek kan göra livet surt för småföretagare som dagligen tvingas handskas med kontanter.

Kontanternas krympande användning gör att kontanttjänsterna på bankkontoren minskar. Enligt en konsumentundersökning gjord av Finlands Bank betalar betydligt fler sina inköp hellre med kort än i kontanter. I och med utvecklingen börjar kassatjänsterna sakta försvinna, uttagsavgifterna stiger och olika begränsningar i uttag och insättning av pengar blir allt vanligare.

Småföretagaren Björn Lehtinen, som äger kajakbutiken Bear & Water i Sibbo, fick själv uppleva bankernas servicebegränsningar då han skulle sätta in en större summa pengar på sitt företagskonto i Aktia. Då blev de korta öppettiderna hans första motgång.

– När jag väl kom till kontoret fick jag först höra att kassatjänsterna endast var öppna mellan 10 och 13. När jag sedan informerade om mitt ärende fick jag också som svar veta att jag i förväg borde meddela om att få sätta in en summa pengar i den storleken.

Banken hade meddelat Lehtinen att de endast kan hantera mindre summor lokalt – från några tusen euro uppåt måste pengarna skickas vidare för räkning.

Enligt Aktias kundtjänst finns inga begränsningar i kontantinsättningarna. Under kassatjänsternas öppettider ska det problemfritt gå att sätta in pengar på sitt konto. Är det frågan om en stor summa pengar kan emellertid en förklaring krävas.

Bankerna ska fortsätta vara banker och betjäna kunderna

Slopar sedlarna

Flera småföretag har under det senaste året övergått till enbart kortbetalning. Till exempel det svenska rosteriets Johan & Nyströms kafé på Skatudden tar inte längre alls emot kontanter. I och med den snabbt minskande användningen av kontanter upplevs hanteringen av mynt och sedlar nu ofta onödigt jobbig.

Lehtinen vill inte neka sina kunder kontantbetalning.

– Såklart kan man ju säga nej till kontanter men då mister man ju en del betalande kunder.

I stället tycker han att bankerna ska ta bättre hand om sina kunder.

– Kassatjänsterna ska inte få vara så här dåliga. Bankerna ska fortsätta vara banker och betjäna kunderna.

Enligt Aktia tar banken emot hur stora insättningar som helst utan problem. En del kunder har haft en annorlunda upplevelse. Bild: Mariella Raevuori / Ksf Media Arkiv

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00