Kommentar: Vad var det som hände i Tallinn?

Statsministern i Estland Jüri Ratas är redan halvvägs under havet till Helsingfors – i drömmarna. Bild: Raul Mee

Tacktal, ryggdunkar och vaga löften om fortsatt planering. Så gick det till när utredningen om tunneln till Tallinn presenterades.

Sexton år, en evighet. Så mycket skiljer mellan Peter Vesterbackas projekt och den tämligen tungrodda sak som myndigheterna diskuterade på onsdagen i Tallinn. Ex-Angry Birds-mannens konsortium säger att deras järnvägsförbindelse öppnar 2024 medan myndigheterna talar om 2040. Men det är ett och samma projekt säger de.

Därför var det märkligt hur ärevördiga paneldeltagare, ministrar och höga tjänstemän, mer eller mindre undvek att tala om och svara på frågor om Vesterbackas planer som de nog känner till. Skrattet var nervöst och svaren luddiga men vi skulle förstå att alla ror i samma båt och också riktningen är rätt.

Peter Vesterbacka har ännu inte visat upp sina finansiärer, bara sagt att förhandlingarna går bra och påpekat att alla pengarna – femton miljarder euro – inte behövs på en gång. Att man kan starta med mindre. Och startas ska det, redan i år.

Myndigheterna däremot vill utreda mera och tillsätta arbetsgrupper. Möten på ministernivå arrangeras i maj i Helsingfors. Kanske efter det kan någon ringa Bryssel och fråga om det finns pengar. Sedan skissas det på planer i fyra-fem år. Undra på att borgmästaren i Helsingfors Jan Vapaavuori (Saml) verkar lite frustrerad. Så varför lyfte han inte själv fram Vesterbackas engagemang?

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning