Knaggliga metrostarten ny överraskning för … vem?

Enligt kontrollräkningarna är det betydligt färre som åker upp och ned i metrons nya rulltrappor än vad HRT först berättade.Bild: Lehtikuva/Jussi Nukari

Raseri och eufori. Metrostarten har tvingat fram snabba humörsvängar hos både passagerare och beslutsfattare.

Västmetron och allt omkring är just som väntat. Tåget går och vittnesmålen om framgången varierar hos alla andra utom projektledningen. Enligt ledningen går det mesta som smort och är det problem är det nu sådant som alltid hör till stora omställningar.

Så där har det låtit sedan begynnelsen.

Metrocheferna verkar inte begripa att stadsborna minns och förstår hur saker och ting hänger ihop. Det finns minst 340 miljoner skäl att vara sur när nya rulltrappor strejkar och bussförbindelser till metrostationerna förlänger och försvårar arbets- och skolresan. På det kommer alla åren som runnit i väg när byggandet dragit ut på tiden, alla lögner, fromma förhoppningar och all förvirring som tär på förtroendet för politikerna och tjänstemännen.

Räknandet av passagerare är det senaste fiaskot. Det är betydligt färre som åker metro i Esbo än Helsingforsregionens trafik HRT trodde. Ändå är det stundvis så trångt i vagnarna att folk tvingas vänta på nästa tåg, som kommer fort men inte hindrar passagerare från att ställa nya frågor om de korta tågen. Svaren är grumliga, eller tydliga, beroende på vem det är som talar. I Helsingfors skyller beslutsfattarna på Esbo och i Esbo på dem i Helsingfors. Faktum är att bygget utgått från vinklade planer, höger hand i projektledningen har inte vetat vad vänster gör och nu blottas misstagen som hundbajs i vårsolen.

Medierna har rapporterat flitigt. Ekonomipressen berättar hur kunderna sviker köpcentret Kampen och i stället åker till Iso Omena i Mattby. Hagalund är ett större frågetecken men också en byggplats i några år till. Somliga har reagerat på kartorna som visar hur mycket längre tid det tar att komma från Esbo till Helsingfors centrum jämfört med tiden före den stora bussomläggningen. 5–25 minuter dagligen är mycket på årsnivå och för en del pendlare en tydlig signal att besöka bilaffären. Trots allt det här menar kritikerna att det är svår slagsida i bevakningen, att de som fått det bättre tack vare västmetron "hörs och syns inte alls". En kolumnist skriver hur härligt det är att äntligen åka västmetro, andra försöker ta reda på vad det är som egentligen pågår. Den stora strukturomvandlingen? Fest för bilhandeln? Byggboom? Kanske allt på en gång. Att allt blir bra om 100 år tröstar få.

En ny kalldusch kan komma vilken dag som helst. Esbo har räknat på metropengarna igen eftersom Stensviksavsnittet är dyrt. Kanske 30 procent dyrare än man räknade med. Det är mycket pengar även om konjunkturerna äntligen tagit en bättre riktning. Och nu är Helsingfors inte med och betalar för byggandet.

Dessutom… Också debatten om Metroarenan i Hagalund kommer att ta ny fart. Tvingar ägaren Salonojas ständiga kassakris ishallen i famnen på Esbo stad?

Tommy Pohjola Reporter

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08