Klubbarna i England bojkottar sociala medier för att få stopp på hatet

"Näthat är lätt att stoppa – det är bara att stänga ned kontona", sade Manchester Uniteds Marcus Rashford till Sky Sports News i vintras. Arkivbild. Bild: Peter Powell/Pool via AP

Klubbarna i de högsta fotbollsligorna i England startar i dag en bojkott av sociala medier. Även Uefa gör detsamma. Syftet är att pressa sociala medier-jättarna att ta hårdare tag mot näthatarna, vilket inte är någon enkel uppgift. – Det är viktigt att vi säger ifrån, säger Manchester Uniteds tränare Ole Gunnar Solskjær.

Manchester United-trion Marcus Rashford, Fred och Anthony Martial, Chelseas Reece James samt Manchester Citys Raheem Sterling är några av de Premier League-stjärnor som blivit utsatta för rasism på nätet under säsongen.

Premier League, English Football League och Women's Super League, tillsammans med det engelska fotbollsförbundet (FA), planerar en bojkott av samtliga sociala medier från i dag klockan 17 till tisdag klockan 02.00.

– Det är viktigt att vi är med och säger ifrån om vad vi tycker. Det är alldeles för lite av den varan. Vi befinner oss i 2021 och världen är fortfarande sådan att vi måste diskutera rasism och diskriminering alltför ofta, säger Manchester United-tränaren Ole Gunnar Solskjær till TV2, uppger NTB.

"Fått nog av fegisar"

Även det europeiska fotbollsförbundet (Uefa) samt Italiens fotbollsförbund kommer att stänga ner sina konton. Uefas ordförande Aleksander Ceferin sade på torsdagen att hatet måste stoppas genom lagstiftning och hårdare reglering av de stora sociala medier-bolagen.

"Jag uppmanar alla – spelare, klubbar och landsförbund – att anmäla varje gång som spelare, tränare, domare eller andra faller offer för oacceptabla tweetar eller meddelanden. Vi har fått nog av dessa fegisar som gömmer sig bakom anonymiteten för att spy ut sina skadliga ideologier", sade han i ett uttalande.

Omöjligt att få bort helt

Mediestrategen Brit Stakston säger till TT att hat och trakasserier är en fråga som ligger högt på agendan även för teknikbolagen och att bojkotten ger dem en chans att svara på vilka åtgärder de vidtar.

– Det ligger även i deras intresse, för att inte varje plattform ska utvecklas till en dynghög som ingen vill vara i närheten av och där det inte heller finns annonsörer, säger hon.

Men det är ingen lätt uppgift att få bort hatet från sociala medier.

– Kreativiteten hos dem som vill sprida hat och hot är alltid snabbare än de lite mer trögrörliga moderationsreglerna. Vi kommer aldrig att få ett internet som är helt fritt från hat och hot, säger Stakston.

Hon säger att det är viktigt att se problematiken i ett större sammanhang och att arbeta långsiktigt för att få bukt med rasismen och hatet i samhället i stort.

– Grundproblemet är ju inte en onlinefråga, utan det är den strukturella rasismen och den förekommer även inom fotbollsvärlden, säger hon.

Uppmaning till sponsorer

Spelarfacket i England (PFA) har uppmanat spelarna och deras sponsorer att följa bojkotten.

"Er gemensamma röst och ert inflytande har kraften att påverka och ställa internationella företag till svars, och skickar ett starkt budskap till den globala publiken: Kränkande beteende är oacceptabelt", skriver facket i ett uttalande.

PFA uppmanar också sponsorer och märken som arbetar med spelarna att göra detsamma.

De största lagen i England har ett enormt följe på Twitter, Instagram och Facebook. Flest har Manchester United som har drygt 40 miljoner följare på Instagram och 73 miljoner på Facebook.

Av stjärnorna i ligan är det Liverpools Mohamed Salah och Paul Pogba som har störst följarskara, med över 40 miljoner följare på Instagram.

Problematiken med näthat har varit en het potatis under en längre period.

För omkring två år sedan deltog flera av ligans stjärnor i en kampanj som hette "#Enough" – en 24 timmar lång bojkott av sociala medier efter liknande rasistiska angrepp på spelare. Då som nu riktades samma krav gentemot sociala medier.

Flera spelare i de engelska högstaligorna har uppgett att de blivit utsatta för rasism och hat under den gångna säsongen och i februari riktade engelsk fotboll ett öppet brev till Facebook och Twitter där de krävde hårdare tag mot näthatarna och kritiserade sociala medier-jättarnas "passivitet".

Man efterfrågade bland annat filtrering, snabbt agerande mot kränkande inlägg, förbättrad verifikationsprocess och att sociala medier-bolagen ska hjälpa rättsväsendet att identifiera och åtala dem som lagt ut olagligt innehåll.

Samma krav ställer man nu.

I samma veva skrev även prins William, som är ordförande i FA, att plattformarna måste hållas ansvariga.

"Rasism – oavsett om det är på planen, på läktaren eller på sociala medier – är förkastligt och det måste sluta nu", skrev han på Twitter och fortsatte:

"Vi har alla ett ansvar att skapa en miljö där sådant inte tolereras, och de som väljer att sprida hat ska hållas ansvariga för sina handlingar. Det ansvaret sträcker sig till de plattformar där sådan aktivitet äger rum."

Politiker i Storbritannien har samtidigt arbetat på en ny lag som man planerar att sjösätta under 2021 där teknikbolagen bland annat ska göras juridiskt ansvariga för sina användares nätsäkerhet – och vara ansvariga för olämpligt innehåll inför mediemyndigheten Ofcom. Inlägg av exempelvis rasistisk karaktär måste, enligt lagförslaget, tas bort "utan dröjsmål". I förslaget ingår också ett hot om böter på upp till 10 procent av den globala omsättningen om företagen inte uppfyller skyldigheterna. Det kan även vara tal om straffrättsliga åtgärder för ledande befattningshavare.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Att öka sin förmögenhet är en allemansrätt men få har en konkret plan

Mer läsning