Klockan klämtar för G

Guggenheimstiftelsens vd Richard Armstrong.Bild: Tor Wennström

Trägen vinner, eller så inte. I dag klämtar klockan för Guggenheim i Helsingfors.

Mitt första möte med Guggenheimstiftelsens svit offensiver i Helsingfors är i januari 2011 då Richard Armstrong kommer ut med den första lanseringen av ett Guggenheimmuseum i den finländska huvudstaden. Redan då varslar Armstrong rättframt att stiftelsen inte har för avsikt att ösa pengar över Helsingfors och menar att själva processen kring museet ger stiftelsen värdefull insikt och erfarenhet.

Vid det här laget torde stiftelsen besitta sällan skådad värdefull insikt och erfarenhet. Och då har startskottet på projektet gått redan två år tidigare, enligt dåvarande chefen för Helsingfors konstmuseum Janne Gallen-Kallela som berättat att det var han som lanserade konceptet för Armstrong under en middag på en thaikrog i New York.

Konstsamlaren Carl Gustaf Ehrnrooth, som representerar den förmögna klanen inom släkten, har helt klart också drivit på etableringen redan i sin egenskap av medlem i Guggenheimstiftelsen.

Under sju år har Guggenheim åkt bokstavligen berg- och dalbana, och projektet har inte blivit mindre eldfängt under åren. Kritiken mot finansieringen har inte minskat trots vissa eftergifter, samtidigt som anhängarna inte har tappat i entusiasm och övertygelse om att Guggenheim är den förlösande faktorn som ger nästan hela Finland nytt lyft.

Oavsett hur stadsfullmäktige röstar i kväll ska man ändå ge en eloge åt Guggenheimstiftelsens två fanbärare, Armstrong och hans stöttepelare Ari Wiseman. Vid det här laget har de lobbat i Helsingfors oräkneliga gånger. Trägen vann också när norske investeraren Arthur Buchardt envisades med att få bygga hotell i Helsingfors. Men han gav efter på många plan, från kanonfint läge på Skatudden och riktig wow-arkitektur av megastjärnor som Herzog & de Meuron flyttade han sin 100 miljoner euros investering till Busholmen där han dessutom gick med på att krympa skrapan från 33 våningar till 16.

Med lite mer ödmjukhet i norsk anda, betydligt tydligare språk och ärliga och rejäla ekonomiska insatser från amerikanskt håll kunde Guggenheims väg till Helsingfors kanske ha varit betydligt mer rak och slät.

En annan sak är att det vinnande arkitektkonceptet med japanska influenser och svärtat trä känns väldigt främmande i Södra hamnen.

Nina Weckström Reporter

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00