Klimatsmart tågturism bara för de rika?

Klimatförändringen tvingar oss att förändra våra resvanor. Inom EU strävar man efter att få resenärer att ta tåget i stället för flyget. Allt flera miljömedvetna turister har redan följt uppmaningen och börjat resa mera klimatsmart.

För att göra rälstrafiken lockande måste man inom EU skapa ett fungerande och hela Europa täckande biljettsystem. Även prissättningen borde radikalt förnyas. En miljövänligare tågresa mellan två orter får inte vara tre gånger dyrare än flygresan.

Tågturisten reser bekvämt, njuter av landskapet, äter lunch i restaurangvagnen, övernattar i sovvagn och träffar intressanta människor. Hen behöver inte köa eller uppleva obehagliga säkerhetskontroller. Denna lyx kan du dock uppleva enbart om du har tillräckligt tjock plånbok.

I dagens läge är det krävande att bygga upp en längre tågsemester till Europa. Tidigare kunde man på järnvägsstationen i Helsingfors köpa sitt Interrailkort med sitt- och liggvagnsplatser för alla resans etapper. Denna service har upphört för flera år sedan. Interrailkortet får du där, men ingenting annat.

Europeiska tågtidtabeller hittar man behändigt på nätet (t.ex. www.bahn.de). De flesta nationella tågbolag har nätbutik för köp av biljetter. Tyvärr är dessa system mycket olika varandra och en tillfällig kund har stora svårigheter att orientera sig på sidorna. De förmånligare specialprisen är inte lätta att hitta. Några resebyråer säljer biljetter via nätet mot extra förmedlingsavgift. Det är svårt att skaffa biljetter för en resa genom flera länder.

Den nya EU-kommissionen lovar effektivera kampen mot klimathotet och befrämja rälstrafiken. Det första steget borde vara att skapa ett lätthanterligt biljettsystem, som täcker hela Europa.

Interrailkortet som säljs till alla åldersgrupper och gäller i 31 länder har länge varit tågluffarens favorit. Numera är det skäl att studera noggrant om det lönar sig med Interrailkort. Nästan alla snabba långdistanståg kräver en platsbiljett/tilläggsavgift, som på vissa sträckor kan stiga till 30 euro per etapp. Resans totala kostnad kan stiga betydligt.

I vissa länder, till exempel i Frankrike, är antalet sittplatser för passagerare med Interrailkort mycket begränsade i alla snabbtåg. Platsbiljetten skall köpas långt i förväg. Ifall dessa platser är fullbokade måste man köpa en dyr normalbiljett och Interrailkortet är till ingen nytta.

I dag flyger man från Helsingfors till Amsterdam tur och retur för ca 170–180 euro. Att ta båt och tåg kostar ca tre gånger mera. De flesta västeuropeiska länder har tagit i bruk flygskatt, men i Finland och Östeuropa har man inte det. EU borde med inkomster från flygskatten skapa ett system för att minska den stora prisskillnaden mellan tåg och flygresor.

Även turister med mindre semesterkassa borde ha möjlighet att göra goda miljöval och ta det klimatvänliga tåget.

Pekka Poutanen Kyrkslätt

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning