Klimatsmart flygbränsle efterlyses

Nu måste vi fordra att våra flygplan börjar flyga med klimatsmart flygbränsle. Det är bråttom.

Nu är det hög tid att vi fordrar att flygplanen blir miljösmarta. Vi vet att de flesta av oss flyger någon gång. Tänk bara på alla businesspersoner som flyger kors och tvärs över vårt jordklot. Våra politiker reser till Bryssel i ett.

Energi- och klimatstrategen Johnny Kellner säger "Atmosfären är ingen gratis deponi för avfall". Han vill att vi ska införa internationella koldioxidavgifter. De som smutsar ner måste betala för sina utsläpp. Nyligen sades det i våra nyheter att Finnair skulle införa en flygskatt på 6 euro. 6 euro! Det är ju ingen summa alls! Vad kostar någon karamellpåse? En sådan struntsumma minskar garanterat inte på vårt förorenande flygande.

Jag får inte ett bättre samvete om jag skulle betala en betydligt större skatt. Att sitta i samma plan som spyr ut lika mycket koldioxid som tidigare flygresor gjort fastän jag betalat en flygskatt. Problemet måste lösas med klimatsmart flygbränsle.

Till min stora glädje har jag hört att det redan finns klimatsmart flygbränsle, men att intresset varit litet! Nu måste vi fordra att våra flygplan börjar flyga med klimatsmart flygbränsle. Det är bråttom. Det flygbolag som marknadsför sitt flygande med klimatsmart bränsle kommer att konkurrera ut andra flygbolag som smutsar ner vår atmosfär. Allmänheten har nu fått upp ögonen för våra koldioxidutsläpp på många fronter och vi vill rädda vår fantastiska planet.

Nyligen hörde jag på SVT:s nyheter att en enkel flygresa från Stockholm till Malaga betyder ett utsläpp på ett ton koldioxid! Kan det stämma? Ruskigt. Det skulle vara intressant om någon kunde upplysa oss om hur mycket koldioxidutsläpp en enkelresa med flyg från Helsingfors till Bryssel, London, Paris, Toronto, Kanarieöarna, New York och Stockholm ger upphov till. Fakta är det enda som får oss att reagera och förstå koldioxidutsläppets allvar.

Visst blir det svårt för näringslivet, men vi kan inte fortsätta som tidigare. Vi måste bära vårt ansvar. Filosofen Arthur Schopenhauer säger att tre stadier måste passeras: Först kommer åtgärderna att ifrågasättas och därefter kommer de att motarbetas. Slutligen anses de som självklara och borde ha genomförts för länge sedan.

Nu efterlyser jag smarta flygbolag. Den som kommer först till kvarn kammar hem hela potten!

Marika Kuusakoski Esbo

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning