Klassiskt brödpaket ska visa mångfald av män

Det är tre riktiga män som kommer pryda förpackningen. Bild: Pressbild

Mannen som pryder Reissumies-brödet byter skepnad. Under november ska han – eller egentligen tre män – enligt tillverkaren visa en mer diversifierade mansbild.

Många är de finländare som har ätit rågbrödet Reissumies. Sedan 1978 har det tillverkats, och finns nu i flera olika varianter och bakat med olika sädesslag.

I november kommer förpackningarna att se annorlunda ut. Den klassiska Reissumiesmannen byts ut till tre olika personer som enligt ett pressmeddelande ska göra mansbilden mer diversifierad.

Fazer baserar sitt tilltag på en undersökning, som företaget har låtit göra, och som 800 män i åldern 15–75 år har svarat på. Enligt den upplever 44 procent av de som svarat att mansbilden i Finland är ensidig.

Skillnader finns, beroende på ålder. Nästan 60 procent av de svarande i åldern 45–60 år anser att andras åsikter inte har inverkan på mansbilden. Av dem som är under 30 år svarar en tredjedel att de i sociala situationer upplever press att uppvisa en mansbild som inte stämmer överens med vem de egentligen är, skriver Fazer i pressmeddelandet.

Det är verkliga personer som får pryda brödpåsarna: Dakota Robin, som är mångfalds- och inkluderingskonsult, Pastori Pike, som är rappare och fotbollstränare för barn, samt Marko Jantunen, tidigare hockeyproffs.

"Vi vill främja acceptans av olikhet, mångfald och jämställdhet – och skapa en debatt i frågan", säger Ari Ahola, varumärkesansvarig för Reissumies på Fazer Bageri i pressmeddelandet.

Ser man till diskussionen på sociala medier får tilltaget både ris och ros, och åtminstone uppmärksamhet.

Reissumiesmannen har tidigare bland annat prytts med munskydd.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning