KKV varnar för elbolag – över 200 anmälningar från missnöjda konsumenter

Konsumenter har fått felaktiga avtal eller helt blivit utan de avtal som lovats. Dessutom har det framkommit problem i samband med fakturering och med bolagets kundtjänst, varnar KKV. Bild: Linnea de la Chapelle/SPT

Sedan årsskiftet har konkurrens- och konsumentverket KKV tagit emot över 200 anmälningar om elbolaget Fi-Nergy Voima.

Konkurrens- och konsumentverket KKV varnar för elbolaget Fi-Nergy Voima.

Hundratals konsumenter har sedan årsskiftet varit i kontakt med KKV gällande bolaget. Konsumenter har fått felaktiga avtal eller helt blivit utan de avtal som lovats. Dessutom har det framkommit problem i samband med fakturering och med bolagets kundtjänst.

Bolaget har skickat ut en förhandsfaktura baserad på den uppskattade förbrukningen. I många fall har uppskattningen varit märkbart högre än den verkliga förbrukningen.

Konsumenterna har haft problem att få felen åtgärdade, bland annat på grund av att det varit svårt att få kontakt med bolaget både via telefon och via e-post.

Baserat på anmälningarna till KKV har dessutom flera konsumenter råkat ut för att avtal slutits utan att de själva har tackat jag till bolagets erbjudande. Många har dessutom helt blivit utan något avtal, men räkningarna har ändå börjat komma i snabb takt.

Trots att konsumentombudsmannen riktat sin övervakning mot bolaget, har problemen ändå fortsatt. Konsumentombudsmannen går nu vidare i ärenden och kommer att ta till grövre metoder.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning