KKV: Återbetalningen av ogjorda resor får inte dröja flera månader

Konsumentskyddslagen tryggar rätten till ekonomisk kompensation när en resa avbokas, påminner konsumentombudsmannen. Bild: Mikael Sjövall/SPT

Konsumentombudsmannen Katri Väänänens granskning av researrangörernas verksamhet visar att många bolag slarvar med återbetalningen av avbokade resor under coronakrisen.

Konsumentombudsmannen har upptäckt brister i kundbetjäningen och tidsfristerna för återbetalningen av sådana resor som har avbokats på grund av pandemin.

– Återbetalningarna måste skötas inom några veckor, inte månader. Lagens krav måste följas också i samband med undantagsförhållanden, säger konsumentombudsman Katri Väänänen i ett pressmeddelande.

Väänänen har också upptäckt brister i researrangörernas externa kommunikation och de instruktioner som har getts till resenärerna.

En del researrangörer räknar behandlingstiden på ett sätt som avviker från lagens bokstav. De utgår från tidpunkten för den planerade avfärden och beaktar inte det datum när resan har avbokats. Det här kan innebära att konsumenten väntar på sina pengar för en resa som var planerad till augusti, men avbokades i mars, skriver konsumentombudsmannen.

Som konsument behöver man inte heller gå med på att acceptera en voucher som kompensation för en avbokad och utebliven resa.

– Många har förletts att tro att det enda alternativet är att godkänna en voucher. Enligt lagen har konsumenten rätt att kräva återbetalning av resan, säger Väänänen.

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning