Kina ny storägare i Norwegian – kinesiska leasingbolaget äger också sex Finnairplan

En betydande del av Norwegians flotta finansieras av kinesiska banker och leasingbolag - nu blir de delägare i det nordiska flygbolaget. Bild: Ole Berg-Rusten/TT-NTB

Kinesiska staten har via kinesiska storbanker dykt upp som ny storägare i det norska flygbolaget Norwegian. Också Finnair är kund hos det kinesiska leasingbolag som kapade 13 procent av aktierna.

Strax efter klockan 16 finsk tid har Norwegian-aktien rasat 30 procent, vilket gör att 93 procent av bolagets börsvärde är utraderat sedan årsskiftet. Under dagen har Norwegian meddelat att internationella leasingbolag och den kinesiska staten - via banker och holdingbolag har fått ett grepp om bolaget.

Kurskraschen kommer efter en dramatisk skuldrekonstruktion, där leasingbolag och långivare tagit över kontrollen av bolaget.

Skulder och leasingåtaganden har bytts mot aktier. Samtidigt genomförde Norwegian också en nyemission, där bolaget drog in 400 miljoner norska kronor (cirka 37 miljoner euro). Deltagarna fick köpa de nya aktierna för 1 krona styck (0,09 euro) vilket skapade ett hårt tryck nedåt på aktiekursen. Många som satsade på emissionen har därefter under dagen gjort rekordvinster genom en handel med nästan 200 miljoner aktier på börsen i Oslo.

Norwegian-aktien kostade vid 17-tiden finsk tid 2,63 norska kronor (cirka 0,24 euro). Antalet Norwegian-aktier har genom transaktionerna ökat från knappt 164 miljoner till 3,1 miljarder stycken. Tidigare ägares andel i bolaget är nu bara drygt 5 procent.

Kinesiska intressen kommer in

Bland de nya storägarna efter Norwegians skuldrekonstruktion finns bland annat det kinesiskt ägda leasingbolaget BOC Aviation, med 12,7 procent av aktierna. BOC Aviation ingår i den statskontrollerade kinesiska Bank of China-sfären och äger fem av Norwegian-gruppens större Boeing 787-långfärdsflygplan.

I själva verket står hela tre av Kinas legendariska "fyra stora", jättebankerna bakom finansieringen av flygplan som Norwegian opererar.

På onsdagseftermiddagen var det oklart om också den kinesiska industri- och handelsbanken ICBC eller infrastruktur- och byggbanken CCB som tillsammans leasar ut en del av Norwegians Boeing 737-flotta har använt sin option att bli delägare i det krisdrabbade norska flygbolaget.

Det kinesisk-japanska leasingbolaget Avolon som till 70 procent kontrolleras av kinesiska intressen tar en aktiepost om drygt fem procent av Norwegians aktier.

De övriga leasingbolag som nu går in som Norwegian-ägare är i huvudsak baserade i Irland, störst bland dem Aercap som tar 16 procent av flygbolagets aktier.

Oklart vad kineserna vill

Det är oklart om de kinesiska leasingbolagen och bankerna ser innehavet i Norwegian som en långsiktigt strategisk tillgång eller om leasingbolaget väljer att dumpa aktierna så snart de kan.

Skulle den kinesiska staten stå kvar som storägare kan det enligt analytiker rita om kartan i den nordiska flygindustrin, särskilt i trafiken mellan Nordeuropa och Asien. Det ses dock som oklart i vilken utsträckning Norwegian med Kina som storägare kan räkna med ytterligare stödåtgärder från Norges regering ovanpå de stora lånegarantier som nu har beviljats.

Också Finnair hyr av samma kinesiska bolag

BOC Aviation som för tillfället är världens nionde största leasingbolag inom flygtrafiken äger drygt 360 flygplan från olika tillverkare. Också finländska Finnair är kund hos bolaget. Bland annat leasas sex av Finnairs nyaste Airbus 321-flygplan sedan 2017 från det kinesiskt helägda företaget som har sitt huvudkontor i Singapore.

Finnair har en lång relation med företaget som grundades på 1990-talet som ett amerikansk-singaporeanskt samföretag. År 2006 såldes bolaget helt och hållet till Kina. Finnair hyr också ett av sina nya Airbus 350-långfärdsplan av leasingföretaget Avolon i den kinesiska Bohai-finansgruppen.

Tre miljarder i garantier

Ett annat scenario för Norwegian i coronakrisen är att en etablerad flygbolagsägare, som den tidigare Norwegian-intressenten IAG, köper bolaget från de långivare och leasingbolag som i skuldrekonstruktionen fått kontroll över bolaget. IAG driver bland annat de europeiska flygbolagen British Airways, irländska Aer Lingus och spanska Iberia.

Skuldrekonstruktionen, som blev klar i veckan, har tryckt ned belåningsgraden i det kristyngda Norwegian. Det gör att andelen eget kapital i bolagets balansräkning nu uppfyller villkoren för tre miljarder norska kronor (275 miljoner euro) i lånegarantier från den norska staten, skriver Norges näringsdepartement i ett pressmeddelande.

Norwegian tappade redan i fjol cirka 60 procent av sitt börsvärde till följd av skuldproblem och en lönsamhet som pressades av problemen med olycksplanet Boeing 737 Max och krånglande Rolls Royce-motorer på bolagets långfärdsflygplan.

- - -…

Kompletterat: Onsdag kl. 14.15: Också Finnair är kund hos leasingbolaget som köper in sig i Norwegian; kl. 15.30: ytterligare ett kinesisklett leasingbolag blir ägare i Norwegian; kl. 16.30 flera kinesiska jättebanker finansierar Norwegians flygplan.

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning