Keskos webbutik har bra flyt i Kina

Försäljningen i Kina, bland annat av Pauligs kaffe, var en positiv överraskning för Kesko.Bild: Lehtikuva/Markku Ulander

Keskos försäljning av finländska livsmedel i Kina går som smort. Framför allt bolagets utbud av frukostprodukter, bär och choklad har en strykande åtgång.

Kesko grundade en webbutik i samarbete med världens största webbutik Alibaba i september i fjol.

– Populariteten på de finska produkterna har överraskat oss positivt. Försäljningen under de första sex månaderna visar att det finns en klar efterfrågan på nordiska livsmedelsprodukter i Kina, säger direktör Harri Hovi på Kesko till STT.

Enligt Hovi är den bakomliggande orsaken den växande hälsotrenden och uppfattningen att utländska livsmedel står för kvalitet. Den rena och ansvarsfullt producerade finska maten har visat sig vara ett trumfkort, anser Hovi.

– Vi har märkt att en liten aktör kan klara sig bra på den internationella marknaden ifall produkterna är i skick, säger Hovi.

Keskos utbud i den kinesiska webbutiken omfattar för tillfället omkring 70 produkter. Utbudet ska utökas till cirka 100 produkter i sommar tack vare nya leverantörer.

– Det är framför allt frukost-, bär-, och chokladprodukterna som säljer bra, säger Hovi.

Kesko har lyckats haka på den lokala hälso- och frukosttrenden, vilket gynnar försäljningen av till exempel Pirkkas mysli och gröt. Till Keskos underleverantörer i Kina hör Paulig, Fazer, Kiantama, Finnspring och Roberts, uppger STT.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33