Far och son Rosberg kör tillsammans

På söndag körs det mest klassiska loppet av alla i formel 1. Monacos GP och en sensation kommer att ske redan på torsdagen i det lilla furstendömet.

MONACO

För första gången kommer två världsmästare att köra ett par uppvisningsvarv på torsdag med de bilar som de blev mästare med. Varför är det så märkvärdigt? Första gången som de två mästarna är pappa och son.

Keke och Nico Rosberg.

Senior vann titeln 1982 med Williams FW08 och junior 2016 med Mercedes W06.

Keke och Nico Rosberg är också den enda familj där både pappa och son bägge vunnit Monacos GP. 2013 vann junior och 30 år tidigare senior.

Under sin karriär vann Keke fem lopp och ett av de var i Monaco 1983. Han fick ett rykte om sig att vara en äkta street fighter för fyra av fem lopp vann han på gatubanor, Monaco, Dallas, Detroit och Adelaide.

Året innan hade han vunnit mästerskapet med vara en seger under säsongen Schweiz GP, som kördes i Dijon i Frankrike. Keke och Mike Hawthorn är de enda två som lyckats med den bedriften.

Rosberg senior fick ett erbjudande från Williams när Alan Jones slutade och meningen var att han skulle hjälpa Carlos Reutemann vinna titeln. Men argentinaren hoppade av efter två lopp. Anledningen lär ha varit att han blev varnad att det skulle bli ett krig mellan Argentina och England om Falklandsöarna och det bästa vore för hans egen säkerhet att han slutade. Så det blev Keke som tog över och vann titeln.

Kekes seger är också historisk av en annan anledning. Det var sista gången som en förare vann med den legendariska Cosworth DFV motorn.

1986 lämnade han Williams och skrev på för McLaren. Anledningen var att Frank Williams hade råkat ut för en svår olycka och ledningen hade tagits över av den tekniska chefen och delägaren Patrick Head och han och Keke tålde inte varandra. Vad som är lite ironiskt är att det var samme Head som bestämde att Nico skulle få kontrakt med Williams och inte Nelson Piquet jr.

Hade gett segern åt Prost

Det året körde Keke Rosberg sitt sista FI-lopp i Adelaide, Australien. Han ledde med 30 sekunder före Nelson Piquet och var på väg mot en ny seger när han fick en punktering. Men trodde att det var något med motorn och stannade ute på banan i stället för att köra tillbaka till depån och få ett nytt däck. Långt senare berättade han att han hade ändå aldrig vunnit eftersom han hade planerat att se till att stallkompisen Alain Prost vann och att fransmannen därmed kunde försvara sin VM-titel.

Några år senare lär Keke Rosberg ha sagt att han slutade för tidigt men kanske hade hans beslut att göra med att den gode vännen Elio de Angelis olycka i maj det året att göra. Italienaren omkom på Paul Ricard-banan när han testade en Babham.

Även om Keke slutade med F1 la han inte hjälmen på hyllan. Det blev sportvagnar i stället med bland annat Peugeot och med en Ferrari och den synnerligen excentrisk belgaren Jean-Pierre van Rossem.

Nästa serie blev DTM i Tyskland och Mercedes och Opel.

1995 var det slutkört och i stället blev han stallägare. Förra året vann hans team med Rene Rast mästerskapet med en Audi. Keke har också haft team i Formula BMW, formel 1 i Tyskland och europaserien och den snabbt nedlagda serien A1 GP.

Som om det inte räckte med att vara stallchef har han också varit manager åt förare, bland andra Mika Häkkinen och tv-kommentator. Tro det eller ej men pappan var aldrig sonens manager utan bara rådgivare.

Liberty Media, som äger de kommersiella rättigheterna, har gjort en undersökning av vad fansen vill se och högt upp på listan kom att man ville se gamla bilar. Inte bara uppställda utan att de skulle köras.

Det finns bara två familjer där både pappa och son blivit mästare. Den förste var Graham Hill, som var dubbel mästare 1962 och 1968, sonen Damon upprepade bravaden 1966.

Den andra familjen heter Rosberg.