Kassaklirr med fler kryssare i Mariehamn – en halv miljon i intäkter i år

Det rör på sig i hamen i Mariehamn. En pr-satsning hösten 2015 har gett utdelning i form av dubbelt så många internationella anlöp till hamnen och fördubblat antal kryssningsresenärer.

I reda pengar handlar det om nästan en halv miljon i intäkter bara i år.

Bakom satsningen står Visit Åland, Mariehamns hamn och Mariehamns stad. I samband med kampanjen anställdes en person av Visit Åland på deltid för att marknadsföra och lyfta fram Åland som ett attraktivt turistmål för internationella kryssningsresenärer. Genom sitt medlemskap i nätverket Cruise Baltic har Åland kontinuerlig kontakt med andra kryssningsdestinationer runt Östersjön.

– Under två visningsresor där destinationerna skulle betygsättas av internationella rederier vann Åland överlägset. Vi har fått översvallande positiva omdömen, säger Visit Ålands vd Lotta Berner Sjölund.

Hamnen har fräschats upp

Även hamnen har fräschats upp för att passa de internationella kryssningsfartygen bättre. Mottagningsområdet har nya skyltar och banderoller och det finns numera en hiss upp till kryssningsterminalen där det har öppnat en souvenirbutik. Strax utanför terminalen går skyttelbussar från hamnen in till stan och ut till sjökvarteret och tillbaka.

– Målet är att uppnå 30 anlöp per säsong. I år hade vi 20 och vi har redan 16 bokade till nästa år. Just nu är vi den näst största kryssningshamnen i Finland och på två år har vi fördubblat antalet internationella kryssningsanlöp, säger Leif Ahlqvist, vd för Mariehamns hamn.

Hur mycket pengar har ni fått in jämfört med hur mycket satsningen har kostat?

– Totala kostnader uppgår till ungefär 50 000 euro och vi har fått in cirka 500 000. Men för oss handlar inte det här bara om pengar utan att sätta Åland på kartan som en internationell kryssningsdestination, säger Lotta Berner Sjölund.

Norden intresserar tyskar

Även staden har i allra högsta grad varit involverad i samarbetet. Terese Flöjt, som är verksamhetsutvecklare på Mariehamns stad, berättar att skyltarna i Esplanaden har fått sig ett lyft. Nya turistbroschyrer har tagits fram med lättnavigerade kartor och text på tyska och engelska. En del internationella kryssningsresenärer reser med så kallade kryssningspaket där utflykter till olika delar av Åland är inkluderat, medan andra bara går i land över dagen och stannar i Mariehamn.

– Det som är slående för internationella turister som kommer hit är närheten. Det är bara någon kilometer in till centrum från hamnen, säger Terese Flöjt.

Vilken nationalitet är vanligast?

– Den största andelen internationella kryssningsresenärer som kommer till Åland är hemmahörande i Tyskland. Det är den intressantaste marknaden för oss just nu eftersom de kryssar mycket, de är intresserade av Norden och de är ofta återbesökande gäster, säger Lotta Berner Sjölund. 

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33