I Wagners Valkyrian är Karita Mattila som på mammas gata

Karita Mattila. Bakom den ofta överdådigt publikfriande fasaden döljer sig en oerhört seriöst och ambitiöst arbetande artist med avsevärd musikalisk och musikdramatisk intelligens, menar HBL:s recensent. Arkivbild. Bild: Timo Seppäläinen

Stjärnsopranen lyckades utmärkt med att gestalta Sieglindes krävande roll när RSO framförde första akten ur Wagners Valkyrian konsertant. Saken blev inte sämre av att medmusikerna var lika förstklassiga.

KLASSISKT

Radions symfoniorkester i Musikhuset 7.9. Dirigent: Hannu Lintu. Solister: Karita Mattila, sopran, Simon O'Neill, tenor, Mika Kares, bas. Mozart, Wagner.

I Raila Kinnunens intervjubok Korkealta ja kovaa ("Högt och hårt") berättar Karita Mattila om den eufori hon upplevde inför debuten som Sieglinde i Wagners Valkyrian i Houston i fjol. Här var en roll som passade som hand i handske för såväl hennes rösttyp som personlighet och en musik som hon älskade.

Det är inte svårt att tro efter att ha hört henne göra första akten av Valkyrian i Musikhuset. Sieglinde kräver – liksom tvillingbrodern och älskaren Siegmunds roll – en så kallad lyrisk-dramatisk röst av den typ som passar även för bland annat tyngre italienska roller samt vissa Straussroller, där ungdomlig fräschör balanseras upp av en avsevärd dramatisk genomslagskraft.

Och härvidlag är ju Mozartsopranen Mattila, som sedermera gjort succé som bland annat Tosca, Salome och Elsa i Lohengrin, sannerligen på sin mammas gata. Ungdomligheten är i sig måhända ett minne blott men fräsch är stämman alla gånger, sensuell likaså, och Mattilas förmåga att på ett fruktbart sätt syntetisera emotion och analys är beundransvärd.

Det lönar sig nämligen att komma ihåg att det bakom den inte sällan överdådigt publikfriande fasaden döljer sig en oerhört seriöst och ambitiöst arbetande artist och en avsevärd musikalisk, och musikdramatisk, intelligens. Såväl rent vokalt som psykologiskt tolkningsmässigt vet Mattila precis vad hon vill med varje enskild roll och hennes sinne för uttrycksmässiga nyanser är onekligen imponerande.

Välfokuserad Siegmund

Att 45-årige nyzeeländaren Simon O'Neill råkar vara en av dagens hetaste Siegmundar gjorde inte saken sämre. O'Neills röst är egentligen rätt smal, men så välfokuserad och försedd med en så bärkraftig lyster att den gör sig gällande även mot ett mer avancerat orkesterlarm och det är inte helt överraskande att O'Neill nästa år kommer att ge sig på en ännu större utmaning, Siegfried.

Ännu inte fyrtio fyllda Mika Kares gör en fin internationell karriär och hans märgfulla bas hade just den rätta pondusen för Hunding, Sieglindes make, som inte har mycket till övers för Siegmund. Kares lär vara given som Hunding i Nationaloperans kommande Ringuppsättning och det är bara att hoppas att Mattila plockar bort regissören Kari Heiskanen från sin "svarta lista", så vi får chansen att se henne kreera rollen sceniskt.

Att framföra en operaakt konsertant kan förstås diskuteras, men det är en gammal tradition att göra Valkyrians första akt och enligt Hannu Lintu är den musikaliskt-dramaturgiska utvecklingsbågen av det slaget att akten fungerar som ett slags minidrama. Det finns inte mycket att invända häremot och dirigerandet var genommusikaliskt lyhört och dramatiskt slagkraftigt och interaktionen med sångarna föreföll, den uteblivna ögonkontakten till trots, välsynkroniserad.

Däremot kändes påfundet att inleda med Mozarts Linzsymfoni nr 36, hur snärtigt stycket än är, ogenomtänkt och det är klart att det optimala öppningsnumret hade varit Wagners ungdomliga C-dursymfoni, som sannerligen inte figurerar onödigt ofta på programmen. Radions symfoniorkester presterade en hel massa utsökt välljud i Wagner, medan Mozartmusicerandet var rappt och muskulöst.

Mats Liljeroos Musikkritiker

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46