Till börsen med begagnade bilar

Bild: Mostphotos

Kamux som säljer begagnade bilar planerar notera sig på Helsingforsbörsens huvudlista. Noteringen ska hjälpa företaget att växa internationellt.

Kamux vd Juha Kalliokoski grundade sin första affär för begagnade bilar i Tavastehus 2003. I dag har företaget 37 affärer i Finland, 9 i Sverige och 2 i Tyskland. Planen är att öppna ytterligare 2 affärer i Finland i maj.

Enligt Kalliokoski bygger expansionen på en kombination av fysiska butiker och närvaro på nätet.

– Om internet inte fanns skulle jag fortfarande stå i affären i Tavastehus och sälja ett par hundra bilar per år, säger han.

Nu har Kalliokoski i stället sålt 140 000 bilar sedan starten, varav över 36 000 enbart under fjolåret. Kamux mål är att bli Europas ledande återförsäljare av begagnade bilar. Ett steg på vägen är noteringen på Helsingforsbörsens huvudlista, som ska stödja tillväxtstrategin och göra bolaget mera känt och trovärdigt gentemot kunder och affärspartner, samt som arbetsgivare. Ett syfte är också att påskynda utvecklingen av digitala verktyg i bilhandeln.

Genom den planerade börsnoteringen försöker Kamux få in cirka 20 miljoner euro i nytt kapital. Företaget är det första i sin bransch som noteras på Helsingforsbörsen.

I Finland har Kamux 6,5 procent av marknaden för begagnade bilar. Till de största konkurrenterna räknar Kalliokoski bilförsäljare som Laakkonen, Veho och Rinta-Jouppi, även om Kamux är det enda av företagen som enbart säljer begagnade bilar.

Ser tillväxtpotential

Trots att företaget är marknadsledare på begagnat i Finland ser ekonomidirektör Tapio Arimo möjligheter att ytterligare öka bolagets andel.

– Vi är långt ifrån klara. I Sverige är marknaden sedan dubbelt så stor som i Finland och i Tyskland är den fem gånger större. Värdet av marknaden för begagnade bilar i de tre länderna är över 100 miljarder euro per år, säger Arimo.

Enligt Juha Kalliokoski är en av företagets centrala principer att hålla de fasta kostnaderna nere.

– Vi har inga fina palats och hyreskontrakten är ofta korta med option till förlängning. På det sättet går det snabbt att vid behov göra sig av med fasta kostnader.

Att hålla de fasta kostnaderna nere är en av Kamux centrala principer, säger vd Juha Kalliokoski. Bild: Outi-Kaisa Ollikainen

Inga nya marknader

De närmaste tre åren har företaget inga planer på att gå in på nya marknader, utan siktar i stället på att växa och bedriva en lönsam försäljning på befintliga marknader. En viktig del av affärskonceptet är att i anslutning till bilarna sälja tjänster som finansiering och försäkringar i samarbete med partnerföretag.

I slutet av fjolåret hade Kamux 552 personer på lönelistan varav 272 fast anställda. Omsättningen var 405 miljoner euro – en uppgång med 30,6 procent från året innan. Bolagets mål är 700 miljoner euro i omsättning 2019. Företaget har under alla år vuxit organiskt, det vill säga utan att köpa upp andra företag. Det är målet också framöver.

2003 grundar Juha Kalliokoski första Kamux-affären i Tavastehus.

2006 öppnas Kamux andra affär.

2010 börjar företaget erbjuda finansierings- och försäkringstjänster.

2011 går kapitalplaceringsbolaget Intera partners in som delägare. En expansion i Sverige förbereds.

2012 Kamux öppnar sin första butik i Sverige.

2015 Första butiken i Tyskland öppnas.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning