Kampanj ska sporra unga att läsa mer

Bli en läslus, uppmanar Read Hour-kampanjen. Finlands biblioteksförbund och till exempel Helsingfors nya centralbibliotek Ode hör till kampanjens bakgrundskrafter. Bild: SPT/Anna Back

Var tionde ung går ut grundskolan utan tillräckliga läskunskaper, uppger Barn- och ungdomsstiftelsen.

Nu vill förbundet uppmuntra de unga att läsa mer med hjälp av en kampanj som går under namnet Read Hour. Kampanjen startar den 26 augusti och kulminerar den 8 september när hela Finland förväntas läsa i minst en timmes tid på Förenta Nationernas internationella läskunnighetsdag.

– Läskunnighet är en viktig åtgärd som kan förebygga marginalisering av barn och unga, skriver förbundet i ett pressmeddelande.

Kampanjen förverkligas i samarbete med medie- och kommunikationsbranschen och förväntas nå minst 20 000 unga.

Republikens president Sauli Niinistö fungerar som Read Hour–kampanjens beskyddare.

– Goda läskunskaper för oss vidare i livet. Ju duktigare vi är på att läsa, desto bättre kan vi bilda oss egna åsikter och ta reda på saker, säger president Niinistö på kampanjens webbsida.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning