Kaisa Sali vill göra en perfekt prestation – "Lyssnar mer till min kropp"

Kaisa Sali har som bäst varit femma i Ironman Hawaii. Bild: Marco Garcia/AP

Kaisa Sali förbereder sig för Ironman Hawaii för sista gången. – Jag har lite tränat lite annorlunda den här säsongen, säger hon.

Kaisa Sali har återhämtat sig från sin stressfraktur och stämplade förra helgen sin biljett till Ironman Hawaii i oktober. Hon var trea i Ironman Cairns som samtidigt var ett kontinenalt mästerskap i Asien-Stillahavsregionen.

– Helt ok, med tanke på att jag var lite "otränad", säger hon.

Annorlunda upplägg

Sluttiden i Cairns var 8.53,51. Salis rekordtid på ett fulldistanslopp i triathlon är i 8.46,49, en tid som hon satte i Roth förra sommaren.

– Jag har tränat lite annorlunda den här säsongen. Vi har byggt min kondition lite mera långsiktigt för att jag förhoppningsvis ska vara ett snäpp bättre på Kona i höst, säger Sali.

– Under de två senaste åren känns det som att jag varit i toppform året on.

Tävlat ofta

Tredje plats i Cairns innebär också att Sali inte behöver tävla i flera Ironman-lopp för att kvalificera sig till Hawaii i oktober. En lättnad för henne.

– Förra året körde jag fem fulldistanslopp inom tolv månader. Det blev nog för mycket. Det tar ganska mycket på kroppen att springa ett maratonlopp med trötta ben och dålig teknik efter att ha cyklat 180 km, säger Sali.

Ett fulldistanslopp består av 3,8 km simning, 180 km cykling och 42 km löpning. Cairns var Salis tionde fulldistanslopp och ända sedan debuten i Barcelona 2015 har hon presterat väldigt jämnt, cirka 8.45-9.15 varje gång.

Stressfraktur

Hon har vunnit i fulldistansloppen Ironman Sydafrika, Ironman Arizona och Ironman Schweiz. Tre gånger har hon tävlat i Ironman-VM på Hawaii, men varje gång har lämnat mersmak. Hon har två gånger varit femma och senast sjua. Senast satte hon sin rekordtid 8.54.28, men förlorade med 28 minuter till suveräna Daniela Ryf. Efteråt visade det sig att hon haft en stressfraktur i benet.

– Det skulle ha varit en helt bra tävling utan skadan, säger hon.

Sista året

Inför den här säsongen beslöt sig Sali, 37, för att det här blir hennes sista år som proffs. Hon ville ändå försöka en gång till att uppnå sin dröm om en podiumplacering på Hawaii.

– Jag har gjort jämngoda resultat, men aldrig lyckats riktigt bra, säger Sali.

– På Kona vill jag få till en så perfekt prestation som möjligt.

Eget ansvar

Hon har haft ett lite annorlunda upplägg den här säsongen. Efter två år med den amerikanska tränaren Siri Lindley har Sali själv planerat sin träning i stora drag. Hon har konsulterat David Tilbury-Davis, en brittisk triathloncoach som bor i Finland. Salis tidigare tränare Paul Sjöholm hör också till hennes rådgivare.

– David är helt annorlunda än Siri. Siri betonade den psykologiska sidan. David är mycket intresserad av träningsdata, säger Sali.

Klättring

Efter två år mestadels utomlands har Sali och hennes man Markus Sali tillbringat en stor del av vintern i Finland. Hon har cyklat en hel del inomhus och delvis kompenserat löpningen med att åka skidor.

– Vi har letat efter nya stimulanser. Prövat klättring och annat för att få kroppen att vakna på ett nytt sätt, säger Sali.

– Skidåkning i klassisk stil med dåligt glid var bra träning.

Kroppens signaler

Det har fungerat bra för henne att planera sin egen träning. Det är lätt hänt att en idrottsutövare tränar för hårt utan att ha en tränare som håller i trådarna, men Sali har hanterat det bra.

– Det var skrämmande i början och risken fanns att jag tränar för hårt, men det har tvärtom varit lättare att göra ändringar ifall jag känner mig sliten, säger hon.

– Jag har blivit bättre på att lyssna till min kropp.

Tävlar i Lahtis

Härnäst kommer Sali att tävla i Finland, i halvdistansloppet Ironman 70.3 Lahtis i slutet av juni. Därefter har hon tänkt sig ytterligare ett par halvdistanslopp före Ironman Hawaii, eventuellt Challenge Turku i Åbo i augusti.

– Under inga omständigheter kör jag flera Ironman-lopp före oktober, men det kan hända att det blir fler lopp i Finland än vanligt, säger hon.

Simningen

Simningen har varit Salis svagaste punkt, medan löpningen har varit hennes styrka. Ironman Cairns följde också ett bekant manuskript då hon hämtade upp sig från fjärde plats och 29:e plats totalt till tredje plats och 10:e plats totalt med ett maraton på 3.00,04.

– Jag borde utvecklas i alla delområden, men jag måste simma bättre och inte bli flera minuter efter där. Jag har jobbat med simningen, men det gäller att överföra det till tävling också, säger hon.

Eget lopp

Några gånger har Sali varit ett par minuter bakom efter simningen och kompenserat med att gå ut alltför hårt på cyklingen. Hon vill få en jämnare prestation i oktober.

– I cyklingen går det att få små fördelar med att vara mer aerodynamisk, men för mig gäller det främst att köra mitt eget lopp med förnuftig fartdelning. Jag kanske kan förbättra min löpning ett snäpp, men framför allt borde jag få ut allting av mig själv, säger hon.

Trappar upp

En sak har Sali åtminstone bestämt sig för: att vara skadefri i oktober. Det är förstås en hårfin balansgång, då hon börjar trappa upp träningen mot Hawaii.

– Då gäller det att ännu noggrannare lyssna till sin kropp, säger hon.

Femma. Femma. Sjua. Kanske Sali äntligen får till en fullträff i oktober.

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46