Juhani Tamminen njuter av sin roll som Solkungen

Trivs med hockeylivet. Juhani Tamminen säger att de färgglada kavajerna han använder i tv-sändningarna är en del av varumärket Juhani Tamminen.Bild: LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Han är älskad av många och han ogillas skarpt av en del. Men ingen förhåller sig likgiltigt till Juhani Tamminen. Då Tamminen, Solkungen eller Don Tami ställer sig i studion med sin färggranna kavaj och sin något arroganta attityd är det ett medvetet val och en del av det ständigt växande varumärket Juhani Tamminen.

Det är en stor show runt honom hela tiden. Då Juhani Tamminen rör sig i korridorerna här i den gamla Bercyarenan finns det alltid någon att hälsa på, då han kliver in i presscentret verkar det som om arbetet stannar upp för någon sekund och då han tar sig upp på läktaren för att gå till C Mores VM-studio vänder sig folk om för att följa honom med blicken.

– Bonjour, säger han och skakar han med en fransk journalist.

– Terve, mitä kuluu, hälsar han glatt på den finländska NHL-scouten.

– Wie geht's, undrar han då en schweizisk tränare promenerar förbi.

– Nice to meet you, hälsar han glatt på en kanadensare.

Tamminen verkar känna alla och alla verkar känna Tamminen i VM.

Men det är inte bara i AccorHotels Arena som Tami är en kändis. Också hemma i Finland vet alla vem Solkungen är. Det finns inte en hockeyintresserad finländare som inte haft någon slags beröringspunkt med den stora personligheten.

Hans minst sagt udda och färggranna kavajer är ett begrepp i Hockeyfinland och det går inte en dag utan att man möts av bilder på Tamminen i sociala medier då folk fotat teven för att kunna dela med sig av den senaste utstyrseln Solkungen klätt sig i.

I Juhani Tamminens fall är det inte bara kläderna som gör mannen. De spektakulära och fantasifulla plaggen är bara en del av en personlighet som både väcker förtjusning, förundran och irritation i hemmasofforna.

Då Tamminen med sitt något arroganta och självsäkra sätt kommenterar ett mästerskap, en match eller en incident är en sak säker – ingen förhåller sig likgiltigt till vad han säger, hur han säger det eller vilken bild han ger av sig själv då han gör det.

Tamminen väcker känslor, han drar en stor show och han älskar att stå i rampljuset.

Och han skäms inte ett dugg för att medge det. Tvärtom. Juhani Tamminen talar gärna om personen, showmannen och hockeypersonligheten Juhani Tamminen.

– Jag har skapat ett fenomen, säger han stolt och tittar omkring i sig i presscentret.

Det är svårt att veta exakt vilket fenomen han den här gången talar om. Tamminen minns med värme och talar gärna om sin roll i att lyfta fransk hockey från till en ny nivå under 1990-talet. Det var i Frankrike han blev Solkungen och det var här han började skapa ett varumärke av sig själv. Ett medvetet arbete han fortsatt med allt mera de senaste åren.

– Ishockey-VM ger en bra rytm för våren för mig och mästerskapet har gjort det sedan våren 1970 då jag första gången spelade i VM, säger han.

Han berättar detaljrikt om hur han gjorde mål i sin första VM-match, att det var mot Sverige och att Lejonen slog Tre Kronor med 3–1. Det är sådan han är. Tamminen har en underhållande och detaljerad story för alla fakta han lyfter fram om sig själv.

Det är en av orsakerna att han blivit så populär. Han har oändligt många exempel från sin egen karriär, han verkar ha en exceptionell förmåga att minnas de små detaljerna och hans sätt att färga historierna med gester och fraser gör att lyssnaren blir trollbunden då Don Tami kommer i gång.

Har nytta av tv-arbetet

Historierna och förmågan att uppträda inför publik är något som Tamminen utnyttjar och finslipar i sitt dagliga arbete. Tamminen har ett företag som erbjuder utbildning ar i ledarskap, inspiration och utveckling.

En av hans stora kunder är MTV Oy som äger de finländska sändningsrättigheterna för ishockey-VM.

– Maikkaren, och C More, är en av mina största kunder och de är en viktig kund för mig och för att branda mig själv, säger han.

– Vi har ett bra förhållande där vi ger varandra mervärde. Det är så det måste fungera då man samarbetar – parterna måste ha nytta av varandra.

Tamminen beskriver hockey-VM på C More, MTV3 och bolagets nätsidor som en stor show där referentlegendaren Antero Mertaranta är huvudstjärnan medan resten av teamet är hans birollsinnehavare.

– Det handlar om att förstå och kunna sin roll och göra det så bra som möjligt. Vi har lyckats skapa ett fenomen kring våra sändningar, säger Tamminen stolt.

– Antza (Mertaranta) säger vad som händer, jag berättar varför det händer. Vårt samarbete är mycket bra.

Hans telefon ringer. Det är producenten som ringer och undrar om Tamminen är på väg till det förberedande mötet inför kvällens sändning.

– Häng med, vi fortsätter tala så att du får all information du behöver, säger han och reser sig.

Då vi kliver in i MTV:s tillfälliga kontor utanför arenan hänger kvällens utstyrsel över en stol. Kavajen är förstås färggrann och uppseendeväckande – precis som Tamminen själv vill ha det.

– Kläderna är en del av brandet, säger han.

– Det hade varit dumt att inte göra mig till en produkt och branda mitt namn som jag skapat inom hockeyn.

Synligheten han får under VM och genom att vara med i tv och synas i hockeysammanhang utnyttjar han för att få nya kunder för sitt företag.

– Jag har upp till 150 utbildningsgig varje år och jag har väldigt mycket lättare att sälja dem via hockeyn och den synlighet jag får här, säger han.

– Mina böcker hjälper också att locka kunder och vice versa.

Tungt fall

Tamminen har, som han själv säger, levt som ishockeyproffs i ett halvt sekel.

– Jag debuterade som 16-åring i TPS första kedja i Villmanstrand. Sedan 1966 har jag levt drömmen, säger han stolt.

– Det ger en del perspektiv och mycket kunskap. Jag vet att jag har mycket att ge i sändningarna och jag vet att jag har mycket att ge hockeyn.

Då man som Tamminen levt ett hockeyproffsliv i drygt 50 år är det klart att man måste stortrivas med det man gör. För Tamminen är ishockeyn en enorm passion och en möjlighet att få fortsätta med det han älskat sedan han var en liten pojke och arrangerade friidrottstävlingar på den självbyggda idrottsplanen på föräldrarnas sommarstuga. Där tävlade holmens finskspråkiga mot de svenskspråkiga.

Man behöver knappast säga att Tamminens lag var bättre varje år.

– Idrotten är min passion, säger han.

– Ishockeyn är – efter min fru och mina tre döttrar – det bästa som hänt mig i livet.

Han talar med sin brinnande passion och sin pojkaktiga iver om hur hockeyn gett honom innehåll i livet och hur han tack vare sin allt djupare och växande kunskap vill jobba vidare inom hockeyn.

– Ju längre du jobbar med något, desto mer ger det dig.

Men hockeyn har inte bara gett åt Tamminen, den har också tagit mycket av honom. Livet som hockeytränare är tungt och slitsamt med många långa kvällar, resor och en enorm press att lyckas hela tiden.

Tamminen fick uppleva baksidan av hockeyglamouren då han våren 2010 gick in i väggen. 16 timmars arbetsdagar, för lite nattsömn, stressen och pressen att lyckas som tränare, långa resor mellan hemmet och hallen och oron över att folk skulle märka att han mådde dålig ledde till en burnout som det tog Tamminen sex månader att återhämta sig från.

Skapat hockeyboom

Men trots att hockeyn tog en del av Tamminen i form av sjukdomen är han rejält på plus och han är lycklig över att ha fått uppleva en lång och framgångsrik karriär först som spelare, sedan som tränare och nu som tv-personlighet.

– Jag har fått uppleva många fina stunder och träffat otroligt många fantastiska människor via hockeyn, säger han.

Vad har du gett hockeyn?

– Det är väl främst andra som får avgöra det, säger han anspråkslöst.

Sedan funderar han en stund innan han fortsätter.

– Jag har fyllt ishallarna. Det har jag gjort. Oberoende var jag jobbat har jag alltid lyckats skapa en boom. Folk vet vad de får och att det händer saker då jag är närvarande.

Tamminen räknar upp Uleåborg, Vasa, Frankrike, Björneborg och Åbo som några exempel på platser där han lyckats lyfta hockeyn till en helt ny nivå både på och utanför isen.

– Det är jag oerhört stolt över, säger han.

Han har en enkel förklaring till att det blivit så:

– Man måste ge mycket av sig själv. Då blir slutresultatet också bra. Lejonen här i Paris har inte haft tillräckligt mycket känsla i sitt spel gjort det och det har synats på isen och i resultaten

– Man ska sätta hela sin själ i det man gör, avslutar han.

Profil

Juhani Tamminen

Född: 26 maj 1950 i Åbo.

Bor: I Åbo.

Familj: Frun Mari och tre döttrar.

Spelarkarriär: TPS, HJK, HIFK, Cleveland Crusaders, Phoenix Roadrunners, Kokudo Keikaku, EHC Visp.

Tränarkarriär: Kokudo Keikaku, EHC Visp, TPS, HC Sierre, Schweiz U20-landslag,, Schweiz A-landslag, Sundsvall/Timrå, TuTo, Frankrikes A-landslag, Ässät, Kärpät, Sport, Zürich Lions.

Meriter (spelare): FM-guld, fem silver och tre brons, silver och brons i japanska ligan.

Meriter (tränare): Lyfte Ässät till FM-ligan 1994, lyfte Kärpät till FM-ligan 2000, vann Mestismästerskapet med Sport 2009.

Aktuell: Fungerar som C Mores och MTV3:s expertkommentator i ishockey-VM.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00