Jouni surfar bland molnen i flyget han själv byggt

Drömplanet. Jouni Teerikorpi har flugit en sträcka som motsvarar fem varv runt jorden med sin RV-8 från Van's Aircraft. Det tog honom 3 000 timmar under 10 års tid att färdigställa planet. ”Jag är glad över att planet blev bra och att det hade just de egenskaper jag ville ha. Därför har jag också använt det mycket.” Bild: Karl Vilhjálmsson

Jouni Teerikorpi bygger själv sina flygplan – en tidskrävande hobby där belöningen kommer uppe bland molnen.

Jouni Teerikorpi blickar ut över flygplanen som står parkerade på Malms flygfält i Helsingfors. De flesta är parasollvingade lätta enmotoriga propellerflygplan som har vingarna ovanför förarkabinen. Ett litet plan som ser ettrigt och snabbt ut skiljer sig ändå ur mängden. Det är Teerikorpis RV-8 från Van's Aircraft. Ett flygplan han byggt helt på egen hand av en byggsats han beställde från USA.

Erfaren amatör. RV-8:an är Jouni Teerikorpis tredje bygge. Just nu bygger han ett liknande plan men där sitsarna är bredvid varandra, inte efter varandra. ”Byggandet är för mig ett sätt att slappna av.” Bild: Karl Vilhjálmsson

– De andra flygplanen kan jämföras med mopeder, mitt är som en motorcykel. När man en gång känt fartens tjusning vill man aldrig flyga något annat.

Teerikorpi är en amatörbyggare eller experimentalist, som utövarna själva kallar sig. RV-8:an är hans tredje bygge och ett fjärde projekt tar som bäst form hemma i garaget.

– Det krävs en enorm insats för att bygga ett plan, särskilt ett så här krävande plan. Man måste veta vad man gör och också vara målmedveten, det är kanske den viktigaste egenskapen.

Teerikorpi har flugit sin RV-8 sedan 2006. Det har blivit över 800 timmar i luften och en sträcka som motsvarar fem varv runt jorden. Under somrarna pendlar han från Helsingfors till Joensuu där familjen har sitt sommarställe. Han har också deltagit i flyguppvisningar i hemlandet och utomlands.

Ville ha utmaningar

Som barn och ung byggde Teerikorpi modellflygplan. Han drömde om att flyga och tog certifikat både för flygplan och segelflygplan i början av 1980-talet. Han flög när han kunde men kände ganska snart att han ville göra något mer, något exotiskt. År 1989 var det dags. Han skaffade byggserien för en Kitfox 2, ett lätt litet plan.

– Jag hade inget garage men en brinnande iver att få bygga något.

Teerikorpi hyrde ett utrymme på Malms flygfält och förvarade under en kort tid delar av byggsatsen hemma i sovrummet.

– Vid samma tid väntade vi vårt första barn och när de första paketen kom trodde min hustru att jag beställt något till barnet. Jag erkände snabbt att det var flygplansdelar.

Det blev fler barn, husbygge och Teerikorpi involverade några kompisar för att komma vidare med planet som blev klart och användes i några år.

– Sedan tröttnade jag på det. Det var ganska långsamt och hade kort räckvidd.

Planet såldes och flyger än i dag.

Helikoptrar inget för amatörbyggen

Efter Kitfoxen gick Teerikorpi med i ett helikopterprojekt. Bygget påbörjades 1994 och blev klart 1995. Helikoptern, en tvåsitsig Rotorway Exec 90, flög cirka fem år men led hela tiden av små problem. År 2001 anlitades en utomstående för att lösa problemen och när jobbet var klart begav sig Teerikorpi ut på en provflygning. På 200 meters höjd, ovanför Kyrkslätt, hörde han ett hårt ljud och insåg snabbt att stjärtrotorn inte fungerade.

– Jag siktade på en åker, stötte mot marken i 50–60 kilometer i timmen och snurrade runt ett och ett halvt varv.

Där och då, med huvudet upp-och-ner, var Teerikorpi minst sagt förbannad och tänkte på alla timmars arbete som gick upp i rök.

– Den kan ta 10 000 timmar att bygga en luftfarkost men det tar mindre än tio sekunder att förstöra den.

Kraschen var total och det visade sig att reparatören glömt ett litet verktyg i motorn. Det var sista gången Teerikorpi flög helikopter. Efteråt, när han berättade om olyckan för några amerikanska vänner konstaterade de lakoniskt: "Japp, det är en dödsfälla".

– Experimentalism och helikoptrar hör inte ihop. Det är för många rörliga delar och när något slutar fungera blir det stora problem.

Älskade farten från första stund

Vid sidan av helikopterbygget hade Teerikorpi fått upp ögonen för ett nytt projekt. Det började 1997 på ett flygevenemang för experimentalister i Oshkosh, som ligger i Wisconsin i USA. Företag presenterade nya modeller och bjöd besökarna på gratis provturer.

– De är som droghandlare som ger gratisprover för att få folk på kroken.

I små portioner. Ska man lyckas genomföra ett omfattande byggprojekt är det bäst att jobba i små etapper, säger Jouni Teerikorpi som byggt sitt flygplan själv. ”Först gör man en liten del och blir glad för att den är klar, sedan en till och en till. Småningom står man där med ett färdigt flygplan.” Bild: Karl Vilhjálmsson

Teerikorpi klev in i Van's Aircrafts nya RV-8 och var såld från första stund. Farten, prestandan, smidigheten – allt stämde.

– Jag hade aldrig upplevt något liknande.

Teerkorpi beställde på stående fot byggdelarna för stjärten.

– Det är ett test. Om man misslyckas eller tröttnar gör det inte så mycket eftersom delarna inte är så dyra.

Stjärten blev klar och Teerikorpi beställde vingarna, som med knapp nöd rymdes in i familjens garage. Byggandet av RV-8 var det mest krävande hittills men samtidigt fanns det nya hjälpmedel.

– När jag byggde de två första planen fanns inget internet. Jag hade ritningarna och i bästa fall några suddiga fotografier, inget mer. Nu finns en hel del info på webben.

RV-8 blev klar 2006 och belönades med priset "årets experimental-bygge". Då hade Teerikorpi jobbat med planet i 3 000 timmar. Priset på planet motsvarar enligt honom priset på en bra sportbil.

– Flygplanskroppen och vingarna kostar kring 25 000 dollar, vilket utgör en tredjedel av det totala priset. De största kostnaderna kommer i slutet, för motorn, rotorn och flygelektroniken.

I dag tar ett nytt plan, en RV-7:a form i familjens garage. Teerikorpi bygger det tillsammans med en kompis. Tanken är att den första provflygningen ska ske våren 2018.

– När RV-8 blev klar stod garaget tomt. Jag kände att jag ville börja med något nytt.

I bakgrunden hörs en flygplansmotor. Teerikorpi för handen över vingen på sin RV-8:a och tittar upp mot det tomma flygledningstornet. När han i höstas lyfte för att föra sitt flygplan till vinterförvaringsplatsen i Kiikala fylldes han av vemod.

– Jag trodde att det var sista gången jag lyfte från Malm. Det är en helig plats för sportflygarna i Finland och jag hoppas flygverksamheten ska bevaras. Jag är glad att vi hittade en lösning i år och hoppas den blir långvarig.

Innan Teerikorpi återigen ger sig på hösten väntar ännu många timmar på över 1 000 meters höjd.

– Flygning är en del av min sommar. Att få surfa bland molnen och njuta av det härliga sommarvädret är det bästa som finns.

Fakta

Jouni och hans ögonsten

Vem: Jouni Teerikorpi, diplomingenjör. Jobbar som it-konsult.

Flygplan: RV-8, Van's Aircraft.

Färdigt: 2006.

Bränsleförbrukning: 25-35 l/h.

Räckvidd: 1 700 kilometer.

Hastighet: 270–330 km/h.

Byggtid: 3 000 timmar (1997–2006).

Övrigt: Har reparerats två gånger. En gång då landningsstället gick sönder (krävde 1 000 timmars reparation) och en gång då Jouni Teerikorpi flög in i en mås så att vingen fick ett hål.

Serie

Jag och min manick

I den här serien träffar vi några människor som berättar för oss om sin passion.

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46